МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ ТА У СПРАВАХ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ ВІД НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Н А К А З
№ 943/302
26 серпня 2003 року
Про взаємодію органів внутрішніх справ України та органів Державного пожежного нагляду МНС України в попередженні, розкритті та розслідуванні злочинів, пов‘язаних із пожежами
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
19 вересня 2003 р.
за № 829/8150
З метою поліпшення взаємодії служб органів внутрішніх справ та органів Державного пожежного нагляду МНС України в попередженні, розкритті та розслідуванні злочинів, пов‘язаних із пожежами, об’єднання зусиль і наявного потенціалу, підвищення ефективності роботи з їх розкриття, відповідно до кримінально-процесуального кодексу України, Законів України “Про міліцію”, “Про оперативно-розшукову діяльність”, “Про пожежну безпеку”, “Про судову експертизу”
Н А К А З У Є М О:
1. Затвердити Положення про взаємодію органів внутрішніх справ України та Державного пожежного нагляду МНС України в попередженні, розкритті та розслідуванні злочинів, пов’язаних із пожежами;
2. Протягом жовтня 2003 року підготувати спільне розпорядження про створення у МВС України постійно діючої слідчо-оперативної групи для виїзду на пожежі з матеріальними збитками, які становлять 100 (сто) та більше тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, загибеллю 5 і більше та постраждалими 10 і більше людей. До складу цієї групи включити працівників Головного слідчого управління (далі-ГСУ), Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру (далі-ДНДЕКЦ) МВС України, Державного пожежного нагляду центрального апарату МНС України, Департаменту карного розшуку, Департаменту служби боротьби з економічною злочинністю, Департаменту адміністративної служби міліції, Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю та Відділу дізнання. Включити до їх функціональних обов‘язків питання надання допомоги органам і підрозділам внутрішніх справ та органам Державного пожежного нагляду МНС України в організації оперативно-розшукових заходів щодо встановлення причин пожеж, умов, що сприяли їх виникненню, а також виявлення винних осіб.
3. МНС України:
3.1. Своєчасно інформувати МВС України про зазначені в п.2 пожежі з метою прийняття узгоджених рішень про виїзд слідчо-оперативної групи МВС на місце пригоди.
3.2. Розглядати на оперативних нарадах та колегіях МНС питання організації роботи територіальними і місцевими органами Державного пожежного нагляду з попередження, розкриття та розслідування злочинів, пов’язаних з пожежами, та вживати заходів щодо поліпшення роботи з цього напрямку службової діяльності.
4. Галузевим службам Міністерства внутрішніх справ, Головних управлінь міністерства внутрішніх справ, управлінь міністерства внутрішніх справ (далі-МВС, ГУМВС, УМВС) в областях та на залізницях, міським, районним, лінійним органам (далі-міськрайлінорганам) внутрішніх справ, головним управлінням (управлінням) пожежної безпеки (далі-ГУ(У) ПБ) та аварійно-рятувальних робіт (АРР МНС) України та місцевим органам Державного пожежного нагляду вживати заходів щодо зосередження зусиль на підвищенні рівня розкриття та розслідування злочинів, пов‘язаних із пожежами.
5. ДНДЕКЦ МВС України:
5.1. У всіх ГУМВС, УМВС створити базові профільні лабораторії з проведення пожежно-технічних експертиз та досліджень, забезпечити необхідну методичну базу для визначення осередків пожеж та встановлення причин їх виникнення під час проведення оглядів місць подій.
5.2. Розробити програму спеціального курсу для підготовки фахівців експертної служби МВС України за спеціальністю “пожежно-технічна експертиза обставин виникнення і розвитку пожеж та дотримання вимог пожежної безпеки”.
6. ДНДЕКЦ МВС України спільно з Департаментом ресурсного забезпечення МВС (далі-ДРЗ МВС) України розробити та затвердити норми належності спеціального автотранспорту, приладів та обладнання для базових профільних лабораторій з проведення пожежно-технічних експертиз та досліджень. Підготувати та затвердити програму створення їх матеріальної бази та відповідного фінансового забезпечення.
7. Департаменту інформаційних технологій МВС (далі-ДІТ МВС) України, інформаційним центрам головних управлінь міністерства внутрішніх справ (ГУМВС), управлінь міністерства внутрішніх справ (УМВС) за запитами органів Державного пожежного нагляду надавати відомості про кількість кримінальних справ, порушених за ознаками умисного знищення або пошкодження чужого майна шляхом підпалу та невиконання встановлених законодавством вимог пожежної безпеки.
8. Державному департаменту пожежної безпеки Міністерства надзвичайних ситуацій (далі-ДДПБ МНС) України:
8.1. З метою розкриття злочинів, пов’язаних із пожежами, відповідно до чинного кримінального та кримінально-процесуального законодавства зобов’язати органи Державного пожежного нагляду як органи дізнання здійснювати відповідні перевірки та виконувати дії, спрямовані на виявлення і закріплення доказів, установлення причин виникнення пожеж, а також обставин та умов, що сприяли їх виникненню.
8.2. Відповідальними за належну організацію взаємодії Державного пожежного нагляду з органами внутрішніх справ, законність та обґрунтованість прийнятих рішень під час розкриття та розслідування злочинів, пов’язаних із пожежами, визначити керівників відповідних органів.
8.3. У разі виявлення органами Державного пожежного нагляду при розслідуванні пожежі ознак злочину, не пов’язаного з пожежею, зобов’язати їх негайно інформувати про це керівників відповідних органів внутрішніх справ.
8.4. Забезпечувати участь працівників центрального органу Державного пожежного нагляду як органу дізнання у роботі слідчо-оперативної групи МВС України під час розслідування пожеж.
8.5 Щокварталу здійснювати узагальнення практики розгляду заяв і повідомлень про пожежі, причини неякісних дослідчих та технічних перевірок, зволікання при передачі матеріалів дослідчої перевірки до органів внутрішніх справ та необґрунтовані відмови в порушенні кримінальних справ. Контролювати своєчасність і якість розгляду заяв і повідомлень про злочини, пов’язані з пожежами, та прийняття законних рішень органом Державного пожежного нагляду в установлений законом термін.
9. Начальникам ГУМВС, УМВС, ГУ(У) ПБ та АРР МНС України:
9.1. Забезпечити безумовне виконання покладених на органи дізнання та слідства завдань щодо швидкого і повного розкриття злочинів, пов‘язаних з пожежами, установлення і викриття осіб, які їх вчинили. Підвищити персональну відповідальність керівників усіх рівнів за кінцеві результати цієї роботи.
9.2. Заслуховувати на оперативних нарадах у керівництва ГУМВС, УМВС, ГУ(У) ПБ та АРР МНС України щокварталу, міськрайлінорганів та місцевих органів Державного пожежного нагляду – щомісяця звіти керівників підпорядкованих галузевих служб про результати роботи з попередження, розкриття та розслідування злочинів, пов’язаних з пожежами, установлення винних осіб, які їх учинили. Своєчасно надавати необхідну методичну та практичну допомогу структурним підрозділам, де склалася найгірша оперативна обстановка із зазначених напрямків діяльності.
9.3. Забезпечити неухильне дотримання законності при здійсненні перевірок та оперативно-розшукових заходів за фактами пожеж, обліково-реєстраційної й виконавчої дисципліни, підвищити оперативність та якість реагування на заяви і повідомлення про злочини та події, пов‘язані з пожежами.
9.4. Протягом жовтня 2003 року спільними розпорядженнями створити в ГУМВС, УМВС постійно діючі слідчо-оперативні групи для розкриття злочинів, пов’язаних із пожежами, якими завдані матеріальні збитки в особливо великих розмірах, які становлять суму, що в тисячу і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян (ст.270 Кримінального кодексу України), загибеллю трьох та більше осіб, підпалами, учиненими на об‘єктах незалежно від їх форми власності. Включити до їх складу досвідчених слідчих, відповідних спеціалістів експертно-криміналістичних центрів, працівників карного розшуку, Державної служби боротьби з економічною злочинністю та працівників ГУ(У) ПБ МНС України.
Забезпечити ці групи автотранспортом, необхідними технічними засобами, витратними матеріалами та обладнанням, спеціальним одягом і спорядженням (за кошти МВС, МНС України) для дослідження місць пожеж. Контроль за їх діяльністю покласти на начальників слідчих управлінь (відділів) ГУМВС, УМВС та начальників ГУ(У) ПБ та (АРР) МНС України.
9.5. Зобов’язати керівників слідчих управлінь (відділів), апаратів карного розшуку та керівників територіальних і місцевих органів Державного пожежного нагляду МНС України особисто виїжджати на місця пожеж, які заподіяли майнову шкоду в особливо великих розмірах, спричинили загибель трьох та більше осіб, або пов’язані з підпалами, учиненими на об‘єктах різних форм власності для організації проведення якісних оглядів місць подій і оперативно-розшукових заходів, взаємодії служб у встановленні причин пожеж та виявленні винних осіб.
Кримінальні справи про такі злочини приймати до провадження слідчими центральних апаратів ГУМВС, УМВС. Регулярно заслуховувати звіти членів постійно діючих слідчо-оперативних груп про результати розкриття та розслідування злочинів, особливо тих, де причини пожеж нез’ясовані.
9.6. З урахуванням оперативної обстановки запровадити в міськрайлінорганах внутрішніх справ спеціалізацію слідчих та оперативних працівників, які займаються розкриттям та розслідуванням цієї категорії злочинів.
9.7. Двічі на рік організовувати проведення спільних занять із слідчими, працівниками НДЕКЦ, оперативних та інших зацікавлених служб, органів Державного пожежного нагляду МНС України щодо відпрацювання практичних прийомів роботи на місцях пожеж, тактики і методики розкриття та розслідування злочинів, пов’язаних з пожежами. Обладнати відповідні навчально-методичні кабінети (на базі навчальних центрів).
9.8. В апаратах слідства, карного розшуку та Державного пожежного нагляду закріпити відповідальних осіб за організацію роботи у справах, пов’язаних з пожежами. В підрозділах карного розшуку заводити оперативно-розшукові справи за всіма нерозкритими підпалами та проводити відповідні оперативні заходи.
Заводити контрольно-наглядові справи за кожним фактом пожежі, в результаті якої спричинено майнову шкоду у великих та особливо великих розмірах, загибель людей або інші тяжкі наслідки. Ретельно перевіряти обґрунтованість зупинення досудового слідства або закриття кримінальних справ указаної категорії.
9.9. Забезпечити НДЕКЦ при ГУМВС, УМВС необхідними технічними засобами, витратними матеріалами та обладнанням для визначення осередків пожеж та встановлення причин їх виникнення із застосуванням сучасних фізико-хімічних методів досліджень, для виявлення ознак аварійних режимів в електромережах та електроустановках (первинності чи вторинності коротких замикань).
9.10. Щокварталу аналізувати стан роботи органів внутрішніх справ та Державного пожежного нагляду з попередження, розкриття та розслідування злочинів, пов‘язаних із пожежами, вивчати матеріали про пожежі, за якими відмовлено в порушенні кримінальних справ. При виявленні фактів прийняття необґрунтованих рішень у встановленому порядку порушувати клопотання про їх скасування, а до винних осіб вживати заходів дисциплінарного впливу.
9.11. За участю працівників органів Держпожнагляду, дільничних інспекторів міліції та інших зацікавлених служб з метою поліпшення оперативної обстановки проводити комплексні профілактичні відпрацювання населених пунктів, де виникає найбільша кількість пожеж.
10. Начальникам міськрайлінорганів внутрішніх справ та місцевих органів Державного пожежного нагляду:
10.1. Забезпечити виїзди:
10.1.1. На кожні загоряння та пожежу – працівника органу Державного пожежного нагляду та дільничного інспектора міліції.
10.1.2. На пожежі при наявності ознак підпалу, з великими та особливо великими матеріальними збитками, загибеллю чи травмуванням людей – слідчо-оперативної групи у складі слідчих, працівників карного розшуку, Державного пожежного нагляду, експертів-криміналістів, судмедекспертів, а на пожежі на об‘єктах державної форми власності, де зберігаються матеріальні цінності, – працівників Державної служби боротьби з економічною злочинністю для проведення невідкладних слідчих дій та оперативно-розшукових заходів.
На пожежі, де необхідна охорона громадського порядку і створюється загроза безпеці руху, крім працівників указаних служб, направляти працівників охорони громадського порядку та Державтоінспекції.
10.2. Особисто виїжджати або направляти своїх заступників на пожежі на об’єктах незалежно від форм власності за наявності даних про умисне знищення майна шляхом підпалу, на пожежі з матеріальними збитками в особливо великих розмірах та пов’язаних із загибеллю двох і більше людей.
10.3. Своєчасно виявляти осіб, схильних до вчинення підпалів, раніше засуджених за вчинення вказаних злочинів. Психічно хворих осіб цієї категорії брати на профілактичний облік, а при необхідності направляти їх у встановленому порядку до лікувальних закладів.
10.4. Забезпечити проведення щомісячних звірок обліку пожеж та прийнятих рішень у справах про пожежі.
10.5. Забезпечити вивчення і виконання вимог наказу особовим складом органів внутрішніх справ та органів Держпожнагляду МНС України.
11. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступників міністра внутрішніх справ України та МНС України.
12. Скасувати наказ МВС України від 29.12.2002 № 1369.
В. о. М і н і с т р а
внутрішніх справ України
генерал-полковник міліції
О.А. Гапон
М і н і с т р
України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
Генерал-лейтенант внутрішньої служби
Г.В. Рева
|