Наказ МНС України/ МВС України від 26.08.03 № 943/302 „Про взаємодію органів внутрішніх справ України та органів державного пожежного нагляду МНС України в попередженні, розкритті та розслідуванні злочинів, пов’язаних з пожежами”

2. Організація взаємодії під час розгляду заяв і повідомлень про злочини та при здійсненні дослідчих перевірок

2.1. Інформація про злочини, пов‘язані з пожежами, приймається черговими міськрайлінорганів, їх помічниками або працівниками, призначеними на чергування у встановленому порядку, а також черговими диспетчерами центральних пунктів пожежного зв‘язку, диспетчерами пунктів зв‘язку пожежних частин та відповідальними черговими, призначеними в установленому порядку.

2.2. Посадова особа або черговий, які прийняли усну заяву, зобов‘язані з‘ясувати особу заявника, попередити його про кримінальну відповідальність за свідомо неправдиве повідомлення про вчинення злочину, скласти протокол усної заяви, який підписують заявник та посадова особа, яка його склала.

         2.3. При отриманні заяви чи повідомлення про пожежу оперативні чергові   центрального  пункту  пожежного  зв‘язку  (далі-ЦППЗ), пункту  зв‘язку частини (далі-ПЗЧ) та міськрайлінорганів, на території обслуговування  яких виникла пожежа (загорання), зобов‘язані:

         2.3.1. Оперативний черговий ЦППЗ та ПЗЧ:

               1.При отриманні повідомлення чи надходження заяви про пожежу з’ясувати по змозі особу заявника, номер контактного телефону, адресу, місце та орієнтовний час її виникнення, характер і розміри.

               2.Негайно вжити заходів щодо виконання плану залучення сил та засобів для гасіння пожежі і при необхідності проінформувати аварійні служби водоканалу, комунального, газового господарства, енерго-, техно-, котлонагляду й інших.

                      3.Зареєструвати заяву чи повідомлення про пожежу.

               4.Доповісти відповідальному черговому та керівництву підрозділу щодо направлення інспектора Держпожнагляду для здійснення відповідної перевірки.

               5. За фактом надходження інформації про пожежу негайно повідомити оперативного чергового міськрайвідділу, указуючи точну адресу події та наявну оперативну інформацію.

               6. З метою забезпечення виїзду слідчо-оперативної групи негайно повідомити оперативного чергового міськрайвідділу у разі надходження інформації з місця пожежі про:

-  наявність ознак злочину, загиблих чи травмованих людей, спричинення великих матеріальних збитків;

-  пожежі в будинках (приміщеннях) органів влади та управління, представництв засобів масової інформації та політичних партій, дипломатичних, консульських, торгових чи інших представництв іноземних держав та правоохоронних органів;

-  пожежі на енергетичних підприємствах, магістральних нафто– і газопроводах, нафтобазах, радіаційних та біологічних об‘єктах та інших об‘єктах життєзабезпечення держави;

-  пожежі на об‘єктах, узятих під охорону держави, природно-заповідного фонду, що мають історичну цінність, архівах, банках, сховищах (скарбницях) значних матеріальних цінностей, інформаційно-обчислювальних центрах та інших об‘єктах з накопиченням інформації особливої важливості;

-  пожежі на військових об’єктах;

-  пожежі на об‘єктах теле-, радіоцентрів ;

-  пожежі на транспортних засобах різного призначення;

-  пожежі в лісах та торфовищах, полях з посівами зернових культур.

 

Крім цього, негайно повідомити про підпал державного герба або прапора України чи іншої держави, а також про випадки публічного самоспалення.

                7. У разі надходження заяви чи повідомлення про пожежу (загоряння), на яку пожежна охорона не викликалася, за вказівкою керівництва направити інспектора Держпожнагляду і негайно повідомити оперативного чергового міськрайвідділу з метою направлення на місце події дільничного інспектора міліції для здійснення відповідної перевірки та прийняття рішень за нею.

            2.3.2. Оперативний черговий міськрайвідділу:

                1)       При отриманні повідомлення чи надходження заяви про пожежу з’ясувати по змозі особу заявника, номер контактного телефону, адресу, місце та орієнтовний час її виникнення,  характер і розміри.

                2)       Негайно повідомити оперативного чергового ПЗЧ з метою направлення до місця події чергового караулу пожежної охорони та інспектора Держпожнагляду.

                3) Доповісти керівництву органів внутрішніх справ (далі-ОВС), зареєструвати заяву чи повідомлення про пожежу в книзі обліку про злочини та пригоди (далі-КОЗП).

                4) Під час надходження інформації про пожежу, незалежно від того, є ознаки злочину чи ні, негайно направити на місце події дільничного інспектора міліції, указавши йому точну адресу та наявну оперативну інформацію.

                5) За наявності однієї з ознак, визначених у підпункті 6 пункту 2.3 розділу 2 цього Положення, негайно направити на місце події чергову слідчо-оперативну групу.

                6) З метою отримання необхідної інформації про обстановку на місці пожежі підтримувати постійний зв‘язок з ПЗЧ, а за необхідності інформувати аварійні служби водоканалу, комунального та газового господарства, енерго-, техно-, котлонагляду та інших.

                7) У разі надходження заяви чи повідомлення про пожежу (загоряння), на які пожежна охорона не викликалася, за вказівкою керівництва направити дільничного інспектора міліції і негайно повідомити оперативного чергового ЦППЗ (ПЗЧ) з метою направлення на місце події інспектора Держпожнагляду для здійснення відповідної перевірки та прийняття рішень за нею.

         2.4. У разі спрацювання приладів пожежної та охоронно-пожежної сигналізації на об‘єктах, що охороняються Державною службою охорони при МВС України, і сигнали від яких виведені на їх пульти централізованої охорони (далі-ПЦО), черговий ПЦО в обов‘язковому порядку направляє на місце події наряд і негайно повідомляє оперативних чергових міськрайвідділу та пункту зв‘язку пожежної частини.

         2.5. У разі непідтвердження зареєстрованої інформації про пожежу (загоряння) чергові по міськрайвідділах та відповідальні чергові ПЗЧ за вказівкою начальника, або особи, яка виконує його обов‘язки, роблять в КОЗП необхідні відмітки, а матеріали передаються до канцелярії (секретаря) для зберігання у відповідній справі.

2.6. Інформація про факти загорянь та пожеж, якими не заподіяно майнової шкоди або вона заподіяна на суму менше трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (при остаточному визначенні суми майнової шкоди в триденний термін), про відсутність людських жертв, завдання шкоди здоров‘ю людей, ознак підпалу або інших злочинів, а також про відсутність заяв та повідомлень про злочини, пов‘язані з пожежами, в КОЗП міськрайвідділів не реєструється. У цих випадках проводиться технічне розслідування працівниками Держпожнагляду.

У разі, якщо технічним розслідуванням установлюється, що така пожежа (загоряння) виникла внаслідок порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, матеріали на винних осіб оформляються і розглядаються в адміністративному порядку відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення.

2.7. Якщо працівниками органу Державного пожежного нагляду виявлено ознаки злочину, не пов‘язаного з пожежею, вони повинні доповісти про це начальнику відповідного органу рапортом, який згідно з Кримінально-процесуальним кодексом України є приводом для вирішення питання про порушення кримінальної справи ОВС.

2.8. ОВС та  органи Держпожнагляду щомісяця здійснюють двосторонню взаємну звірку отриманих заяв та повідомлень про пожежі, які зареєстровані в КОЗП. За наявності фактів несвоєчасного інформування або прийняття необґрунтованих рішень вносяться пропозиції щодо притягнення винних осіб  до відповідальності.

2.9. При розгляді заяв і повідомлень про пожежі, а також при здійсненні їх перевірки в порядку, передбаченому Кримінально-процесуальним кодексом України:

2.9.1. Начальники ОВС зобов’язані:

 

1) Особисто розглядати заяви та повідомлення про вчинення злочинів, пов‘язаних із пожежами, які надходять до чергових частин міськрайлінорганів.

2) Забезпечувати своєчасний виїзд дільничного інспектора міліції або слідчо-оперативних груп на місця виникнення пожеж, які підслідні дізнавачам та слідчим органів внутрішніх справ.

3) На виконання вимог кримінально-процесуального законодавства України організовувати участь підлеглих їм працівників у розкритті та розслідуванні злочинів, пов‘язаних з пожежами по гарячих слідах. У разі необхідності, залежно від об‘єкта злочину, обов’язковим є проведення документальних перевірок або ревізій на цьому об’єкті.

4) Під час розгляду матеріалів дослідчих перевірок та в разі встановлення фактів неякісного їх проведення давати конкретні письмові вказівки особам, які здійснювали збір цих матеріалів, про її додаткове проведення.

5) При відсутності в матеріалах  дослідчої перевірки ознак події чи складу злочину давати вказівки відповідному працівнику, який здійснював збір цих матеріалів, про прийняття за ними рішення згідно з чинним законодавством, затверджувати постанову про відмову в порушенні  кримінальної справи.

6) Контролювати своєчасність і якість розгляду заяв і повідомлень про злочини, пов‘язані з пожежами, та прийняття щодо них законних рішень у встановлений законом термін.

7) При порушенні термінів розгляду заяв і повідомлень про злочини, пов‘язані з пожежами, проведення розслідування за ними, а також несвоєчасному наданні матеріалів до слідчих підрозділів організовувати службові перевірки за кожним таким фактом, уживати заходів впливу до винних.

8) Не рідше одного разу на місяць організовувати узагальнення практики розгляду заяв і повідомлень про пожежі, з’ясування причин неякісних перевірок, зволікання в порушенні та необґрунтованих відмовах в порушенні кримінальних справ. Уживати заходів до наведення належного порядку на цій ділянці роботи та усунення  наявних недоліків.

          9) У разі невстановлення особи, яка вчинила злочин, пов‘язаний із пожежею, організовувати і забезпечувати подальшу роботу щодо його розкриття, взаємодію  працівників оперативних, експертно-криміналістичних підрозділів, інших служб та підрозділів міськрайліноргану із слідчими та працівниками Держпожнагляду.      

2.9.2. Начальники слідчих підрозділів зобов’язані:

1) Щоденно ознайомлюватись з оперативною обстановкою на території обслуговування, обставинами виникнення пожеж за добу, при наявності ознак складу злочину організовувати виїзди слідчих на місце вчинення злочину, який їм підслідний, організовувати участь підлеглих їм працівників у розкритті і розслідуванні вказаних злочинів по гарячих слідах.

2) Особисто виїжджати на місця вчинення підпалів на об‘єктах різних форм власності та пожежі з особливо великими матеріальними збитками і загибеллю двох і більше людей, організовувати проведення узгоджених дій членами слідчо-оперативної групи.

3) Організовувати своєчасний розгляд заяв і повідомлень про вчинення злочинів, пов‘язаних з пожежами, а  також  інших повідомлень та матеріалів перевірок за ними, які надходять до слідчого відділу (відділення). За наяв­ності приводів та підстав для порушення кримінальних справ направляти  їх слідчим для проведення розслідування.

4) Вивчати   зібрані  слідчо-оперативною  групою,  органом дізнання матеріали  дослідчої   перевірки   про  пожежу.  Організовувати   роботу  з  усунення недоліків, допущених під час дослідчої перевірки. У разі неякісно зібраних органом дізнання матеріалів про пожежу повертати їх на доопрацювання з конкретними письмовими вказівками щодо усунення недоліків.

5) У разі відсутності ознак злочину повертати матеріали дослідчих перевірок органу дізнання для прийняття рішення згідно з чинним законодавством разом з відповідними вказівками.

6) У разі виявлення недоліків при огляді місця пожежі забезпечувати організацію роботи щодо повторного або додаткового ретельного проведення  цієї слідчої дії з метою якісного  документування  вчиненого злочину, фіксації, вилучення слідів і речових доказів та їх упаковки і доставки у відповідні організації чи спеціалістам для дослідження.

2.9.3. Начальники місцевих органів Державного пожежного нагляду зобов’язані:

1) Щоденно ознайомлюватись з оперативною обстановкою на території обслуговування, обставинами виникнення пожеж за добу, організовувати участь підлеглих їм працівників у розкритті і розслідуванні вказаних злочинів по гарячих слідах.

2) Особисто виїжджати на місця вчинення підпалів на об‘єктах різних форм власності та пожеж з великими, якщо прямі збитки становлять суму, яка в триста і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян та особливо великими матеріальними збитками,-якщо прямі збитки в тисячу і більше разів перевищують неоподаткований мінімум доходів громадян, із загибеллю і травмуванням людей, організовувати проведення розслідування пожежі.

3) Забезпечувати своєчасний самостійний або у складі слідчо-оперативних груп виїзд державних інспекторів з пожежного нагляду на місця виникнення пожеж та загорань.

4) На виконання  вимог  кримінально-процесуального  законодавства України як органу дізнання організовувати проведення технічного розслідування пожежі, якісної дослідчої перевірки. При цьому критерієм оцінки повноти матеріалів дослідчої перевірки вважати наявність достатніх даних, що вказують на ознаки злочину, у тому числі: час, місце і причина пожежі, схема місця пожежі, відомості про осіб, які причетні до її виникнення, визначені розміри заподіяних збитків тощо.

5) Під час розгляду матеріалів дослідчих перевірок та в разі встановлення фактів неякісного їх проведення давати конкретні письмові вказівки працівникам Держпожнагляду, що здійснювали збір цих матеріалів, про додаткове проведення перевірок.

6) При відсутності в матеріалах  дослідчої перевірки ознак події чи складу злочину давати вказівки відповідному працівнику Держпожнагляду,

який здійснював збір цих матеріалів, про прийняття за ними рішення згідно з чинним законодавством, затверджувати постанову про відмову в порушенні  кримінальної справи та інформувати про прийняте рішення зацікавлених осіб на їх вимогу.

         7) У разі повернення матеріалів про пожежу із слідчого підрозділу до органу Держпожнагляду для додаткової перевірки організовувати її проведення у максимально стислі строки (до 10 діб).

8) Звертатись до начальника слідчого відділу (відділення) чи старшого слідчо-оперативної групи щодо необхідності проведення додаткового огляду місця пожежі з метою належної фіксації факту вчинення злочину, вилучення слідів і речових доказів.

9) Особисто розглядати заяви і повідомлення про вчинення злочинів, пов‘язаних з пожежами, а  також  інші повідомлення та матеріали перевірок за ними. За наяв­ності приводів та підстав для порушення кримінальних справ направляти матеріали попереднього розслідування слідчим підрозділам для прийняття рішення за ними.

10) Контролювати своєчасність і якість розгляду заяв і повідомлень про злочини, пов‘язані з пожежами, та прийняття щодо них законних рішень органом Держпожнагляду в установлений законом термін.

11) При порушенні термінів розгляду заяв і повідомлень про злочини, пов‘язані із пожежами, проведення перевірок за ними, а також при несвоєчасному наданні матеріалів до слідчих підрозділів організовувати службові перевірки за кожним таким фактом, уживати заходів впливу до винних та вдосконалювати систему контролю за проходженням матеріалів в органи внутрішніх справ.

12) Не рідше одного разу на місяць здійснювати узагальнення практики розгляду заяв і повідомлень про пожежі, причини неякісних технічних та дослідчих перевірок, зволікання при передачі матеріалів слідчим підрозділам та необґрунтовані відмови в порушенні кримінальних справ. Уживати заходів до наведення належного порядку на цій ділянці роботи та усунення  наявних недоліків.

© 2005 Академія цивільного захисту України