АНАЛІЗ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ СИСТЕМ ПОЖЕЖНОЇ АВТОМАТИКИ

1.5 Використання статистичних методів для вивчення діяльності конкуруючих фірм

Найбільш повні рекомендації з вивчення діяльності фірм-конкурентів на основі аналізу винахідницької активності цих фірм приведено в роботах Вільсона. У процесі такого аналізу на основі динаміки патентування визначається поточний стан справ фірми-конкурента, а також вид продукції, планований до випуску на ринок у найближчому майбутньому.

Аналіз патентної інформації допомагає встановити напрямок діяльності фірми (її профіль). Така інформація необхідна при рішенні питань про продаж або покупку ліцензій. Іноді вона може свідчити про наміри фірми перейти до створення нових технологій.

Для аналізу динаміки патентування і фінансування НДР відбираються сімейства патентів-аналогів за роками пріоритету і за роками запровадження. На основі цих даних будуються графіки, що характеризують динаміку патентування. Як приклад приведені дані з дослідження діяльності фірми ХОТИКИ (Японія). Графік динаміки патентування цієї фірми демонструє неухильне скорочення винахідницької активності. Так, у 1971 р. було зареєстровано 700 сімейств патентів-аналогів, а в 1985 р. - тільки 200. На основі цього робиться висновок про ослаблення діяльності патентного відділу фірми, внаслідок ослаблення її технологічної основи.

Відзначається також, що, маючи у розпорядженні дані про технологічний профіль фірми, можна шляхом аналізу її портфеля патентів визначити потенційних конкурентів, кандидатів на придбання фірми і можливих постачальників. З цією метою проводиться порівняння винахідницької активності двох фірм (досліджувана фірма і власна фірма або фірма-постачальник). Основні класи, тобто ті, до яких відноситься найбільше число сімейств патентів-аналогів для досліджуваної фірми, ранжуються і порівнюються з подібними даними для іншої фірми. Підраховується загальне число сімейств патентів-аналогів кожної з порівнюваних фірм в однакових класах (наприклад, класах МКИ) і складається їхнє процентне співвідношення. Вивчаючи патентний портфель досліджуваної фірми, можна, зокрема, установити залежність діяльності фірми від одного патенту. Якщо термін дії цього патенту минає, то можна передбачати, що прибутки фірми будуть падати і перспектива для злиття з цією фірмою несприятлива.

При проведенні аналізу розвитку якоїсь конкретної технології в часі можна виявити:

1) як змінюється сфера інтересів фірми;

2) чи вступає вона на шлях створення нових технологій;

  1. 3) чи відбуваються зміни в сфері її науково-дослідних робіт.

З цією метою проводиться добір даних за числом сімейств патентів-аналогів у розподілі за класами за визначений період часу. Поява нових технологічних напрямків може свідчити про процес розширення асортименту виробів. Порівняння числа патентів у класі за останній рік із середнім числом за попередні 5 років дає уявлення про темпи змін у різноманітних видах технології або в різноманітних галузях техніки.

При аналізі географії патентування визначається: які країни є кращими для даної фірми, яка частина приналежних їй винаходів патентується в кожній країні. Результати аналізуються за роками або за видами технології. Такого роду дослідження є невід'ємною частиною маркетингових досліджень.

© 2004 Академия гражданской защиты Украины