МОДЕЛЮВАННЯ ДЕЯКИХ ПАРАМЕТРІВ СИСТЕМИ ПРОТИПОЖЕЖНОГО ЗАХИСТУ

5.2 Алгоритм пошуку координат припустимого розташування пожежних депо й оптимізація їхнього розміщення

У 5.1 описаний алгоритм покриття області  колами рівних нормованих радіусів. У результаті використання цього алгоритму визначаються кругові зони захисту населених пунктів району. Як видно з рис.5.2, ці зони частково перекриваються. Використовуючи алгоритм, описаний у [2], розділимо ділянки зон захисту, що перекриваються, так, щоб їхні границі проходили по дорогах або по областях заборони. Апроксимуємо з заданою точністю ці зони багатокутниками, позначимо їх також . Розглянемо зону захисту . Визначимо в цій зоні будинки житлового, виробничого й обслуговуючого секторів , а також області заборони

 

Рис. 5.2. Результат розвязання задачі покриття м. Харкова кругами радіусу 3 км:

1 – границя міста Харкова;

2 – нормована кругова зона захисту;

3 – розрахункові місця розміщення ПД.

Рис. 5.3. Сканований план забудови Жихаря у масштабі (1:40000) і результати розвязання задач (3.6)-(3.7) та (3.8)-(3.12):

1 – місце розташування земельної ділянки під ПД, що визначається в результаті розвязання задачі розміщення;

2 – місце розташування земельної ділянки під ПД, що визначається в результаті розвязання задачі покриття.

, причому . Область  представимо у вигляді об'єднання кінцевого числа непересічних областей , кожна з яких має свою інвестиційну вартість  2 ділянки землі, . Об'єкт розміщення  - це прямокутник із змінюваними метричними характеристиками . Алгоритм оптимізації розміщення пожежних депо полягає у виконанні наступних етапів, при цьому пошук точок їх припустимого розташування може здійснюватися як в інтерактивному , так і в автоматичному режимах.

1.Визначення точок припустимого розташування пожежних депо здійснюється в інтерактивному режимі, при цьому розвязується п'ять наступних задач:

1.1. Визначення допустимості розташування пожежних депо в місцях, зазначених користувачем.

1.2. Визначення метричних характеристик земельної ділянки, що відводиться під забудову.

1.3. Оцінка часу, що може знадобитися для досягнення самого віддаленного (у розумінні часу) можливого осередка пожежі у виділеній зоні захисту.

1.4. Оцінка вартості будівництва пожежного депо в заданому місці.

1.5. Представлення інформації про знайдені характеристики у виді, який є зручним для користувача.

Розглянемо алгоритми розвязку кожної з перерахованих задач більш детально.

    1. Визначення допустимості розташування депо здійснюється в кілька етапів: оцінюється відстань до найближчої дороги, визначається, чи потрапило депо в одну з припустимих зон розміщення (якщо такі зони не визначені за методикою, заснованою на апараті г.ф.щ.р, то вважається, що існує єдина припустима зона, що покриває весь район).
    2. Визначення метричних характеристик здійснюється в припущенні, що земельна ділянка - прямокутник з центром у точці, яка визначена ЛПР (людиною,що приймає рішення), з розмірами A>a,B>b(a,b - габаритні розміри ПД з урахуванням заданих мінімальних відстаней), із площею , S=A*B (див. 4.1), і зі стороною A, яка є паралельною найближчій транспортній магістралі.
    3. Оцінка максимального часу здійснюється за допомогою хвильового алгоритму [ 78 ] на графі, що відповідає мережі доріг. Мережа доріг представляється у вигляді планарного графа, при цьому кожна з вершин (перехрестя) має свою вагу (математичне сподівання часу затримки при русі через перехрестя), а кожному з ребер привласнено дві у загальному випадку не співпадаючі вагові характеристики, що характеризують очікувану швидкість руху в тому чи іншому напрямку. Математичне сподівання часу затримки при русі через перехрестя і швидкості руху можуть бути визначені чи шляхом оцінки відповідних середніх значень для розглянутого міста, чи методом експертних оцінок [75-77], чи відповідно за допомогою регресійних рівнянь [31] в умовах відновлення району міста.

Принципова схема алгоритму оцінки максимального часу може бути представлена у наступному виді:

-визначається найближча дорога до депо;

-будується перпендикуляр з центра депо (прямокутника) до цієї дороги;

-точка перетинання побудованого перпендикуляра і дороги включається в граф як нова вершина;

-з цієї вершини визначається час досягнення усіх вершин графа за допомогою хвильового алгоритму;

-проглядаються усі вершини і вибирається вершина з максимальною оцінкою - це і буде час доступу до найбільш віддаленного можливого осередка пожежі.

    1. Оцінка вартості будівництва депо - сума вартості довжини нової ділянки дороги, вартості зайнятої земельної ділянки і вартості комунікацій (газ, вода, каналізація) (задача побудови оптимальних трас для інженерних мереж у неоднозвязних областях розвязується в [ 81 ] з урахуванням вимог, що виникають при проектуванні розвитку і благоустрою території [ 82-85 ], у даній роботі використовується лише максимальна оцінка довжини нових комунікацій).
    2. Для зручності ЛПР розроблено користувальницький інтерфейс із метою наочного надання отриманої інформації:

-допустимість (неприпустимість) місця розташування депо визначається кольором побудованого прямокутника (зелений і червоний, відповідно) ;

-числові оцінки вартості і максимального часу виводяться на екрані в спеціальному вікні;

-за системою доріг здійснюється заливання різними кольорами ділянок, для досягнення яких потрібно витримати різний час (зелений - у межах норм допустимості, червоний - за межами).

2. Раціональне розміщення пожежного депо визначається в автоматичному режимі. При цьому весь район покривається сіткою (досить частою) і розвязується набір задач (кроків) 1.1-1.5 для кожного вузла решітки.

Одним з основних блоків в описаному вище алгоритмі є блок визначення області припустимого розташування ПД. У роботі [ 79 ] показано, що трудомісткість алгоритму побудови області припустимих розміщень за допомогою апарату г.ф.щ.р., який викладено в 3.2., становить величину , де   - кількість вершин об'єкта ,-трудомісткість операції перетинання відрізків, а величина q становить в розглянутій задачі сотні. Тому використання описаного вище алгоритму оптимізації розміщення пожежних депо доцільно, коли геометрична інформація про об'єкти, області заборони й області розміщення визначається в результаті аналізу BITMAP - представлення карти району з низькою точністю. Точне ж представлення геометричної інформації, наприклад, яке одержуване з генплану забудови району, з наступною автоматичною побудовою області припустимих розвязків, використовується на останньому етапі оптимізації для невеликої кількості відібраних . При цьому застосовується наступний алгоритм.

3. Знайдена на етапі 1-2 найкраща точка є початковою для точного розвязку задачі. У колі невеликого радіуса з центром у знайденій точці визначаються об'єкти і виділяються області , що задовольняють відповідному компоненту виділеного вектора ресурсів. Область припустимих розміщень пожежного депо, що враховує умови неперетинання об'єкта  з об'єктами  з урахуванням мінімальних і максимальних відстаней, а також допустимість розміщення в областях  визначаються за допомогою апарата г.ф.щ.р. Задача 1.1-1.5 розвязується для точок побудованої області, і як оптимальний розвязок вибирається точка з найкращим значенням функції мети (найменшим часом прибуття).

Таким способом визначаються такі m (метричні характеристики прямокутника) і , для яких час прибуття в найбільш віддалену пожежонебезпечну точку буде мінімальним. Блок - схема алгоритму знаходження оптимального розміщення пожежного депо представлена на рис. 5.4.

Як приклад реалізації даного алгоритму розвязана задача раціонального розміщення ПД (3.8-3.12) для Жихаря - району у м. Харкові. У результаті розвязку визначені такі параметри розміщення пожежного депо на чотири ПА (рис. 5.3,5.5-5.6), для яких час руху в саму віддалену точку можливого осередка пожежі в заданій зоні захисту становить 5,5 хвилини. У результаті ж традиційного розвязання задачі розміщення ПД у центрі кругової зони визначається час досягнення самої віддаленої точки порядку 7 хв. Час у кожному з перерахованих випадків визначався відповідно до середньої швидкості руху (45км/год.) і середнього часу затримки (1сек.) при русі через перехрестя. Таким чином, запропонований метод дозволяє скоротити час руху бойових підрозділів до можливого осередка пожежі на 1.5 хвилини, що становить 15% від нормованого часу. Отриманий розподіл вектора виділених ресурсів представлено відповідно в таблицях 5.1-5.2.

 

Рис. 5.5. Більш детальна схема розміщення земельної ділянки під ПД (область допустимих розміщень заштрихована)

Рис. 5.6. Приклад розміщення ПД на 4 ПА на земельній ділянці

Таблиця 5.1 - Компоненти вектора вартості будівництва ПД для випадку розміщення ПД у центрі кола нормованого радіуса

Складові вартості будівництва

Розрахункова кількість

Вартість

одиниці виміру

Загальна вартість

Додаткова нова дорога

329.35м

(ширина 6м)

26гр (1м2 )

51378.6гр

Додаткова інженерна мережа

(водопостачання)

536 м

253гр(1м)

135608гр

Площа земельної ділянки під ПД

10000 м2

125гр(1м2)

1250000гр

Сумарна вартість

   

1436986.6гр

Таблиця 5.2 - Компоненти вектора вартості будівництва ПД для випадку раціонального розміщення ПД

Складові вартості будівництва

Розрахункова кількість

Вартість

одиниці виміру

Загальна вартість

Додаткова нова дорога

  1. м

(ширина 6м)

26гр (1м2 )

25053.6гр

Додаткова інженерна мережа

(водопостачання)

515 м

253гр(1м)

130295гр

Площа земельної ділянки під ПД

10000 м2

125гр(1м2)

1250000гр

Сумарна вартість

   

1405348.6гр

Верифікацію алгоритму виконаємо за допомогою порівняння результатів чисельного моделювання й експериментальних даних. Введемо в розгляд величину

 . (5.1)

Вираз (5.1) еквівалентний виразу “значення , отримане в результаті чисельного моделювання, відрізняється від  , отриманого в результаті експерименту, не більше ніж на z*100%” Аналіз помилки здійснюється по семи точках області припустимих розміщень ПД, яка побудована для Жихаря, і отримані результати розрахунку часу приведені в таблиці 5.3. Критерій (5.1) використовуємо для кількісної оцінки адекватності алгоритму, показано, що максимальне значення помилки не перевищує 9.8%.

Таблиця 5.3. - Аналіз помилки чисельного моделювання

j

tp

z

1

6.5

7.0

7.6%

2

7.3

7.0

4.2%

3

6.75

7.0

3.7%

4

9.1

10

9.8%

5

8.2

9.0

9.76%

6

8.5

9.0

5.9%

7

5.5

6.0

9.1%

© 2004 Академя гражданской защиты Украины