МОДЕЛЮВАННЯ ДЕЯКИХ ПАРАМЕТРІВ СИСТЕМИ ПРОТИПОЖЕЖНОГО ЗАХИСТУ

5.3. Автоматизована система пошуку раціонал

У період розгляду перспективного плану розвитку міста необхідно оперативно вирішувати питання обґрунтування кількості і розмірів екстрених служб, до яких відноситься і пожежна охорона. Розроблений метод дозволяє визначати раціональні розміри пожежної служби з урахуванням специфіки місця розташування міста, його виробничого потенціалу, місця розташування інженерних комунікацій, вольового рішення ЛПР і у рамках ресурсів, які виділяються містом. Для оперативного розвязку перерахованих питань за алгоритмами, які викладені у 5.1 і 5.2., створено програми алгоритмічною мовою С++ у середовищі Visual C++, що включені в автоматизовану систему проектування пожежного захисту нових районів міста.

Процес створення інформаційного забезпечення для розглянутої системи, складається з декількох етапів.

  1. Створення карти району у форматі, який є необхідним для розвязку задачі автоматизованого проектування (рис.5.7-5.9):

    1. Сканування фрагментів карти на планшетному сканері НР ScanJet за допомогою програми DeskScan.
    2. Об'єднання фрагментів за допомогою програми Adobe PhotoShop 5.0.
    3. Фільтрація високочастотних складових за допомогою написаного мовою Object Pascal дискретного фільтра з метою видалення написів і шумів, що виникають при скануванні.
    4. Створення векторної карти трас (водо- і газомагістралей, доріг, перехресть із указівкою їхнього типу, областей заборони і припустимих областей). Інформація про забудову отримується з відфільтрованої сканованої карти. Отримана векторна версія карти вводиться поверх масштабованої сканованої карти і кодується у вигляді векторних примітивів, інформація про які (однобічний двобічний рух, тип покриття для доріг, перехрестя регульоване нерегульоване і т.інш.) кодується у вигляді іменованих, що мають тип і колір ліній-примітивів. Програма інтерактивної побудови векторної карти по фільтрованій написана мовою Object Pascal у середовищі Delphi 5.0.

Створення бази даних про типові проекти пожежних депо, їхню вартість, вартість будівництва 1м2 дороги, вартість прокладки 1м інженерних мереж, про проектований район з вказівкою інвестиційної вартості землі. Створення бази даних про проекти будинків житлового, виробничого й обслуговуючого секторів району з указівкою категорії кожного будинку за вибухонебезпечною і пожежною небезпекою, про параметри їхнього розміщення у районі. Ця інформація формується за даними генерального плану забудови району. Внутрішню базу даних складає також інформація про параметри пожежних автомобілів, середньо - статистичні характеристики передбачуваних пожежних підрозділів, що будуть знаходитися на бойовому чергуванні проектованих ПД, передбачувані (реальні) параметри вулично-дорожної мережі й умов руху. В інформаційне забезпечення включаються і нормативні дані, такі як радіус кругової зони захисту, що обслуговується одним ПД, мінімальні і максимальні припустимі відстані між ПД і будинками, між ПД і дорогами, між ПД і об'єктами підвищеної пожежної небезпеки, максимально- припустимий час досягнення осередка пожежі й інш.

Програмний комплекс дозволяє автоматично визначати для будь-якого району, що проектується, необхідну кількість пожежних депо n, їхнє місце розташування , що дозволяє прибувати в саму віддалену точку за мінімальний час, вибирати типовий проект кожного депо, розмір і набір можливих метричних характеристик земельної ділянки, що відводиться під забудову депо, а також для кожного депо визначати контрольовану ним кругову зону захисту.

Проектувальник в інтерактивному режимі роботи комплексу може внести корективи в місце розташування ПД, при цьому:

- автоматично визначається допустимість (неприпустимість) місця розташування депо з погляду загальних обмежень задачі;

- виводяться в спеціальному вікні на екрані дисплея числові оцінки вартості будівництва і часу досягнення самої віддаленої точки району;

- за системою доріг здійснюється заливання різними кольорами ділянок, для досягнення яких потрібно різний час.

 

Рис. 5.7. Сканована карта до і після фільтрації високочастотними складовими

 

Рис. 5.8. Фрагмент сканованої карти до і після фільтрації

 

Рис. 5.9. Фрагмент комбінованої векторної і растрової карти

© 2004 Академя гражданской защиты Украины