ПРАКТИКУМ З ФІЗИКИ
|
ВСТУП Пропонуємий читачеві практикум з фізики являє собою збірник задач з загального курсу фізики для курсантів і студентів фаху “пожежна безпека”. Також він може бути корисним для інших технічних вузів нефізичних фахів. Збірник налічує задач різної ступені складності. Велика кількість цих задач прямо чи непрямо стосується проблем пожежної безпеки. Взагалі ми намагалися при відборі задач перевагу віддавати задачам не абстрактним, а висунутим практикою. Особливе значення ми віддавали таким задачам, вирішуючи які, курсант чи студент відчував би нетерплячу зацікавленість шуканного рішення. Бо впевнені, що зацікавленість значно підвищує творчі здібності учня.Де це було можливо, задачі розміщували у порядку зростаючої складності. Тому, як правило, робота над попередньою задачею допомогає учневі вирішувати наступну задачу. Розташовані наприкінці збірника додатки містять, окрім звичайних таблиць, фізичних сталих, методичну допомогу вирішення задач з використанням диференціювання та інтегрування. З нашого багаторічного досвіду слід зазначити, що вирішення задачі дає найбільшу користь тільки в тому випадку, якщо курсант чи студент зробив це самостійно. Без допомоги, без підказки часто буває дуже важко самому вирішити задачу. Але навіть безуспішні спроби знайти шлях рішення, якщо вони здійснювались досить наполегливо, дадуть вагому користь в розумінні цієї теми і взагалі в розвитку мислення, що також є метою навчання.Не слід бентежитися з того, що деякі задачі не вирішуються легко, “зходу”. Рішення задач – це творчий процес, а він, як відомо, розкладається на декілька стадій. Спочатку йде підготовча стадія, в межах якої курсант чи студент, шукаючи шлях рішення, “вбирає” в себе теоретичний матеріал, осмислює умови задачі, вирішує подібні, меньш складні задачі. Якщо рішення не вдалося знайти, то на зміну підготовчої стадії прийде стадія неусвідомленого мислення. Учень може займатися чимось іншим, а творчий процес винаходу рішення йде. Наполеглевість студента буде віддячена раптовим спалахом і рішення вже знайдено. Виходячи з цих загальновідомих вченим псіхологам стадій творчого процесу, ми радимо учневі не відкладати задані викладачем “до дому” задачі на останній день. Бо при цьому більш складні і як правило, найбільш корисні задачі залишаються не вирішенними. Автори бажають учням успіхів у засвоєнні курса фізики і вирішення пропонуємих в цьому збірнику задач. Ми будемо вдячні усім читачам за корисні зауваження, які дадуть змогу поліпшити збірник. |
© 2004 Академя гражданской защиты Украины