Культура усного мовлення працівника системи МНС

Завдання

Завдання №1. Прочитайте слова і словосполучення. Порівняйте українські і російські вислови

 

Стосунки                            отношения
Суспільство                        общество
Підлеглий                           подчиненный
Якості людей                      качества людей
Властивості                        свойства
Риси характеру                   черты характера  
Досвідчений керівник       опытный руководитель
Сукупність вимог              совокупность требований
Взаємна повага                  взаимное уважение
Дружні стосунки                дружеские отношения
Правила ввічливості         правила вежливости
Неприємна розмова          неприятный разговор
Одержати дозвіл                получить разрешение
Схвильована людина        взволнованный человек
Тверда переконливість     твердая убежденность
Зовнішня культура             внешняя культура
Образлива манера             оскорбительная манера

Завдання №2. Складіть словосполучення з поданих іменників та прикметників.

1. розмова, переконливість, стосунки, керівник, людина, культура, повага.
2. неприємний, твердий, досвідчений, схвильований, загальний, дружні, взаємний.

Завдання №3. Складіть речення з поданих словосполучень.

Риси характеру, правила ввічливості, зовнішня культура, образлива манера, взаємна повага, досвідчений керівник.

Завдання №4. Прочитайте наведений текст; визначте його основну тему.

Спілкування у колективі

Культура управління – це сукупність вимог, які ставляться перед зовнішньою стороною процесу управління, а також вимог до особливих якостей людей, які здійснюють управління. Культура управління ставить високі вимоги до культури поведінки, до оформлення управлінської документації, до етики в процесі управління, зокрема, висувається ряд лінгвістичних вимог, що полягають у використанні у сфері управління національних мов, у дотриманні правил правопису, стилістичних та інших мовних правил.
 Етичні норми культури управління – це, образно кажучи, своєрідні моральні амортизатори, які допомагають створити в суспільстві товариську атмосферу, взаєморозуміння і взаємну повагу. Щоб правильно поводитися, кожен працівник повинен знати свою реальну роль і місце в колективі, критично самооцінювати себе і на цій підставі будувати правильні взаємини з іншими членами колективу.
 Досвідчений керівник повинен створити в колективі потрібний тон спілкування – як у прямому, так і в переносному значенні цього слова.
 У прямому – це значить, що в колективі звикають розмовляти спокійно, коректно, ввічливо.  На жаль, у деяких колективах настільки звикають до крику, лайок, цинічних, грубих, двозначних характеристик і зауважень, що ця образлива манера розмовляти уже не викликає протесту: лайку просто пропускають повз вуха.
 У переносному – це значить, що в колективі панує атмосфера доброзичливості і взаємоповаги. Як свідчать соціологи, в ображеної, виведеної з рівноваги людини продуктивність праці помітно знижується (50 %). Навіть автомат, який  обслуговує схвильована людина, виконує роботу на 4-5 % гірше.
 Травмує працівника манера керівника багатозначним тоном викликати їх на розмову до себе. Запрошуючи до себе людину, керівник хочаб кількома словами має попередити її про тему майбутньої розмови.
 Окрему групу етичних правил становлять правила зовнішньої культури поведінки: культури мови, особливості культури, культури робочого місця, взаємної ввічливості.
 Так, правила ввічливості вимагають, щоб службова особа, зайшовши до кабінету керівника, не сиділа без запрошення. Але, у свою чергу, начальник не повинен зустрічати свого працівника сидячи у кріслі, а мусить встати, привітатися, запросити його сісти. Якщо співробітник, прийшовши до начальника, не повинен палити, не одержавши дозволу, то й начальник не повинен вітатися з тим, хто зайшов, продовжуючи тримати цигарку в роті.
 Таким чином, правила існують не лише для колективу, а й для його керівника.

Завдання №5. Дайте відповіді на питання, використовуючи слова: звичайно, певна річ, значить, отже, таким чином. Ці слова є мовним засобом зв’язку речень у тексті.
1. Як Ви розумієте вислів “культура управління”?
2. Що таке етичні норми культури управління?
3. Який тон спілкування повинен панувати у колективі?
4. Які приклади зовнішньої культури поведінки Ви можете навести?

Завдання №6. Прочитайте вищенаведений текст і виділіть основну інформацію кожного абзацу.

Завдання №7. Прокоментуйте подані вислови:

1. “Ваша явка суворо обов’язкова  /фраза в кінці повідомлення про захід/.
2. “Просимо виділити місця для кращих виробничників у кількості чотирьох” /заявка на надання  місць у будинку відпочинку/.
3. “Тьотю Машо”, “Галочко”, “Петровичу” /звертання керівника до підлеглих/.
4. “Зайдіть до мене” /керівник викликає підлеглого на розмову до себе/.

Завдання №8. Інсценуйте подані ситуації. Уявіть собі, що Ви керівник навчального закладу. Викличте до себе на розмову:
 а) викладача;
 б) студента;
 в) технічного працівника

© 2005 Академия гражданской защиты Украины