|
Повітропостачальна система апаратів на стиснутому повітрі (ППС АСП) та киснепостачальна система регенеративних дихальних апаратів (КПС РДА) є досить складними та відповідальними частинами ізолюючих апаратів зі стиснутим повітрям або киснем. Вони визначають надійність роботи відповідно апарата в цілому.
Основні елементи відповідної системи були показані раніше (див. рисунки 2.2 та 2.3).
Крім того, в залежності від конкретної моделі, системи, що розглядаються, можуть містити ряд додаткових пристроїв. Повітря (кисень) в апараті зберігається в балоні, що за допомогою приєднального елементу (як правило накидної гайки ) з’єднується з вузлами ППС (КПС). Від попадання часток окалини з балону запобігає спеціальний фільтр. Для аварійного ручного відключення трубки манометра при її пошкодженні використовується перекривний вентиль. Зменшення тиску в балоні до заданого рівня фіксується автоматичним сигналізатором з акустичним (звуковим) або яким-небудь іншим (наприклад, фізіологічним) сигналом. Для додаткової або аварійної подачі кисню в повітропровідну систему РДА безпосередньо з каналу високого тиску служить байпас, який являє собою клапан з ручним управлінням.
В каналах ППС (КПС), які знаходяться до редукційного клапана (редуктора), повітря (кисень) знаходиться під високим тиском (в сучасних апаратах, в залежності від марки, 20-30 МПа), який поступово зменшується за мірою витрати його запасу з балону. Редуктор зменшує тиск газу та підтримує його в системі на постійному рівні, який є безпечним для здоров’я людини (у більшості апаратів 0,4 – 0,75 МПа). На випадок непередбаченого підвищення тиску в камері редуктора до складу ППС (КПС) входить запобіжний клапан. Для контролю тиску в балоні служить, як правило, манометр, який з’єднується з каналом високого тиску через металеву капілярну трубку, яку скручують в спіраль та захищають від пошкоджень гнучким шлангом з прогумованої тканини. Безпосередньо для забезпечення повітрям дихання газодимозахисника під час роботи в АСП або подачі в повітропровідну систему РДА додаткової порції кисню служить легеневий автомат.
Додатково РДА містить дросель (дюзу), який забезпечує постійну подачу кисню. До його складу можуть входити пристрій попередньої продувки та продувочний насос (в РДА з економною витратою кисню). Насос забезпечує видалення до атмосфери деякого об’єму газоповітряної суміші і приводиться до дії енергією кисню, який надходить, у повітропровідну систему, а управляється постійною або легенево-автоматичною подачами кисню, чи обома спільно. З байпасу кисень подається до повітропровідної системи через свій дросель, який обмежує об’ємну швидкість подачі.
В той же час вище названі конструктивні елементи можуть бути не в кожній моделі. Так, в апаратах може бути відсутнім редуктор; легеневий автомат в цьому випадку працює безпосередньо під високим тиском. Внаслідок того, що конструкція автоматичного сигналізатора досить складна і дещо ненадійна, його застосовують не завжди. Замість ручного перекривного вентиля останнім часом використовують автоматичний пристрій, який відключає капіляр та манометр при виникненні в них витоку газової суміші. В деяких апаратах (наприклад, в РДА, в яких манометр розташований в межах ранцю) вентиль взагалі є відсутнім.
В РДА може бути (РДА фірми “Дрегерверн”, КІП-8) пристрій, який являє собою нормально зачинений клапан, що перекриває повітровід, з акустичним сигналом. Останній приводиться до дії диханням газодимозахисника при закритому стані повітроводу. Якщо людина включиться до апарата і не відкриє вентиль балона, нормальне дихання через перекритий повітровід стане неможливим, а акустичний сигнал нагадає про необхідність відкрити вентиль балона. Як тільки редукований тиск надійде до пристрою, що розглядається, клапан на повітроводі відкриється. Крім того, конструкція РДА може містити автоматичний пристрій попередньої продувки, завдяки якому при відкриванні вентиля балона у повітропровідну систему подається 5-6 л кисню.
Таким чином, принцип дії повітропостачальної системи АСВ та киснепостачальної системи РДА базується на витіканні повітря кисню з балона в камеру легеневого автомата АСП (повітропровідну систему РДА) через дроселі постійного перетину та клапанні пари редуктора, легеневого автомата, байпаса та інших елементів, які є дроселями перемінного перетину.
|
|
|