Особливістю хімічних надзвичайних ситуацій є висока швидкість формування і дія факторів ураження, що викликає необхідність прийняття цілого ряду опера-тивних і попереджувальних заходів, які спрямовані на захист населення і сил ЦО під час ліквідації їх наслідків.
У зв’язку з цим захист населення і сил ЦО організується при можливості завчасно, а у разі виникнення хімічної надзвичайної ситуації проводиться в мінімально можливі строки. Він організується і проводиться управліннями (відді-лами) з питань надзвичайних ситуацій і цивільного захисту територій, штабами сил ЦО і суб’єктів господарської діяльності.
Захист населення і сил ЦО від сильнодіючих отруйних речовин – це комплекс організаційних, оперативних, попереджувальних і захисних заходів, що здійс-нюються з метою виключення або максимального послаблення дії ураження СДОР населення і сил ЦО, збереження їх боєздатності і працездатності.
Комплекс заходів з захисту населення і сил цивільної оборони від наслідків хімічної надзвичайної ситуації включає:
організаційні і оперативні заходи з організації, планування і проведення заходів з захисту населення і сил цивільної оборони на підлеглій території;
інженерно-технічні заходи щодо дотримання умов безпеки при використанні, зберіганні і транспортуванні СДОР;
підготовку сил і засобів для ліквідації наслідків хімічних надзвичайних ситуацій;
навчання населення порядку і правилам поведінки в умовах хімічних надзви-чайних ситуацій;
забезпечення засобами індивідуального і колективного захисту;
забезпечення безпеки населення і використання засобів індивідуального і колективного захисту;
повсякденний хімічний контроль;
проведення попереджувальних і профілактичних заходів на хімічних небезпеч-них об’єктах;
прогнозування можливих наслідків хімічної надзвичайної ситуації;
попередження (оповіщення) про безпосередню небезпеку ураження СДОР; тимчасову евакуацію (відселення) населення і сил ЦО із небезпечних районів;
хімічну розвідку району аварії;
знаходження і надання медичної допомоги потерпілим;
локалізацію і ліквідацію наслідків хімічної надзвичайної ситуації.
Об’єм і порядок здійснення заходів з захисту населення і сил цивільної обо-рони залежать від визначеної обстановки, що може скластися в результаті хіміч-ної надзвичайної аварії (катастрофи), наявності часу, сил і засобів для проведення заходів з захисту та інших факторів.
Великі хімічні небезпечні аварії (катастрофи), особливо з викидом (виливом) сильнодіючих отруйних речовин, можуть нанести відчутні збитки народному господарству і привести до людських жертв.
В зв’язку з цим захист населення і сил ЦО від СДОР має важливе значення і здійснюється на всіх рівнях.
На початок всього захист від СДОР організується і здійснюється безпосередньо на хімічних небезпечних об’єктах, де головна увага приділяється заходам попе-редження виникнення можливих надзвичайних ситуацій. Вони носять як органі-заційний, так і інженерно-технічний характер і спрямовані на виявлення і усу-нення причин аварій (катастроф), максимальне пониження можливих руйнувань і втрат, а також створення умов для своєчасного проведення робіт з локалізації і ліквідації можливих наслідків хімічної небезпечної ситуації.
Всі ці заходи відображаються в плані захисту об’єкта від СДОР, який розроб-ляється з участю всіх головних спеціалістів і штабу цивільної оборони об’єкту. План розробляється, як правило, текстуально з додатками необхідних схем, що пояснюють розміщення об’єкту, сили і засоби при ліквідації аварії (катастрофи), їх організацію, прогноз можливої хімічної обстановки і т.д. Він складається з декілька розділів і визначає підготовку об’єкту до захисту від СДОР і порядок ліквідації наслідків хімічної надзвичайної ситуації.
В розділі організаційні заходи плану захисту від сильнодіючих отруйних речовин відображаються:
характеристика об’єкту, його структурних підрозділів (цехів і т.д.), які є на об’єкті;
оцінка можливої обстановки на об’єкті господарської діяльності у випадку виникнення хімічної надзвичайної ситуації;
організація виявлення і контролю хімічної обстановки на об’єкті в повсякчас-них умовах і при виникненні хімічної надзвичайної ситуації, порядок підтримання сил і засобів хімічної розвідки і хімічного контролю в постійній готовності;
організація оповіщення персоналу об’єкту, особового складу сил ЦО і насе-лення, що розташоване (мешкає) близько від об’єкту;
організація укриття персоналу об’єкту в захисних спорудах, що знаходяться на території об’єкту, порядок підтримання їх в постійній готовності для укриття робітників і службовців;
організація евакуації (відселення) персоналу об’єкту у разі необхідності;
порядок забезпечення і використання сил ЦО на об’єкті для ліквідації наслідків хімічної небезпечної ситуації;
організація охорони осередку ураження, порядок надання медичної допомоги, сили і засоби для цих цілей;
організація управління силами і засобами об’єкту при ліквідації хімічної небез-печної ситуації і її наслідків, порядок використання сил і засобів, які прибувають на об’єкт для надання допомоги в ліквідації наслідків аварії (катастрофи);
порядок подання доповідей про виникнення хімічної надзвичайної ситуації і хід ліквідації її наслідків;
організація забезпечення персоналу об’єкту і сил ЦО засобами індивідуального захисту і ліквідації наслідків аварії, порядок і строки їх накопичення і зберігання;
організація взаємодії з питань локалізації і ліквідації наслідків можливих аварій (катастроф) з територіальними органами управління;
організація транспортного, енергетичного, матеріального і технічного забезпе-чення робіт з ліквідації наслідків хімічної небезпечної ситуації.
В розділі інженерно-технічні заходи плану захисту від СДОР відображаються:
розміщення (обладнання) устроїв, що відвертають вилив (витік) СДОР у випадку аварії (засувки - відсікателі, засувки надмірного тиску, терморегулятори, перепускні або скидаючі устрої і т.д.);
планування посилення конструкцій ємностей і комунікацій з СДОР або ство-рення над ними огорожі для захисту від пошкоджень уламками будівельних конструкцій при аваріях (особливо на пожежних і вибухових небезпечних об’єк-тах господарської діяльності);
розміщення (будівництво) під сховищами з СДОР аварійних резервуарів, чаш, пасток і направлених стоків в піддони (обвалування);
розосередження запасів СДОР, будівництво для них заглиблених або напо-ловину заглиблених сховищ;
обладнання приміщень і промислових площадок стаціонарними системами вияв-лення аварій, засобами метеорологічного спостереження і аварійної сигналізації.
Планом передбачаються також заходи щодо ліквідації аварій на кожній діль-ниці, що має СДОР, з визначенням відповідальних виконавців з керівного складу суб’єкта господарської діяльності, сил і засобів які залучаються, їх задачі та час, що відводиться на їх виконання
У разі необхідності план захисту об’єкту від СДОР корегується, але не менше одного разу на рік.
На відповідних територіях (в населених пунктах, містах обласного підпоряд-кування і районах), де є небезпека хімічного зараження внаслідок аварій (катаст-роф) на хімічних небезпечних об’єктах, розробляються плани захисту від СДОР (або розділи у відповідних планах ЦО).
Плани розробляються графічно та з додатком у вигляді пояснювальної записки. В них відображається:
оцінка можливої хімічної обстановки при аваріях (катастрофах) зі СДОР;
організація оповіщення про аварію (катастрофу) та її можливі наслідки;
організація виявлення і контролю хімічної обстановки на відповідній території;
організація тимчасової евакуації населення і сил цивільної оборони та їх укрит-тя, організація доступу і переміщення людей в зонах зараження;
організація використання засобів індивідуального і колективного захисту;
організація здійснення медичних заходів і надання медичної допомоги потерпі-лим;
організація і порядок участі сил ЦО і населення в ліквідації наслідків хімічної надзвичайної ситуації.
Необхідно відмітити, що ефективність перерахованих заходів захисту від сильно-діючих отруйних речовин багато залежить від ступеню підготовки до захисту особового складу сил ЦО і населення, наявності сил і засобів, що призначені для ліквідації наслідків аварій (катастроф) на хімічних небезпечних об’єктах і транс-порті.
|