Задача з ліквідації наслідків хімічної небезпечної надзвичайної ситуації покла-дається на штатні професійні і нештатні підрозділи сил цивільної оборони (загони, команди, групи, ланки). Їх підготовка здійснюється у відповідності з програмою підготовки цивільної оборони району (міста обласного підпорядку-вання, суб’єкта господарювання), а також спеціальної підготовки за галузевою програмою. Штатні професійні підрозділи створюються, як правило, центрально-го (галузевого) підпорядкування та на великих хімічних підприємствах. Нештатні підрозділи (загони, команди, групи, ланки) формуються із особового складу спе-ціалізованих підрозділів (цехів, дільниць, ремонтних та інших служб головних спеціалістів) суб’єкта господарської діяльності.
Найбільш підготовленими для ліквідації наслідків хімічної надзвичайної ситуації є військові частини військ цивільної оборони МНС України, а також сили хімічних та інженерних військ Міноборони України, що здійснюють підготовку за спеціальною програмою.
Невоєнізовані формування цивільної оборони створюються завчасно за терито-ріально-виробничим принципом. Створення їх заключається в укомплектуванні особовим складом, забезпеченні їх транспортом, спеціальною технікою, майном, в підготовці особового складу за відповідними програмами.
Організаційна структура і технічне забезпечення формувань визначається вихо-дячи з їх призначення і специфіки виробничої діяльності об’єктів, на базі яких вони створені. При цьому враховуються виробничі особливості об’єкту, наявність
на ньому відповідної техніки і механізмів, що необхідні для здійснення робіт з ліквідації наслідків хімічних небезпечних надзвичайних ситуацій. При створенні невоєнізованих формувань необхідно враховувати, які наслідки можуть виник-нути при хімічних небезпечних надзвичайних ситуаціях на даній території.
Начальник цивільної оборони суб’єкту господарювання (району або міста обласного підпорядкування) повинен оцінити можливий характер і об’єм ряту-вальних та інших невідкладних робіт і на цій основі визначити склад, чисельність і технічне забезпечення створюваних сил і засобів. Для ліквідації хімічних небез-печних ситуацій формування повинні мати засоби гасіння пожеж і доставляння великої кількості води, бульдозери, траншейні машини, засоби для розбирання завалів, ліквідації аварій на різних енергетичних мережах, спеціальні засоби захисту, запаси табельних речовин для дегазації, а також хімічні продукти і відходи промислового виробництва, які можна використовувати для дегазації (нейтралізації) того чи іншого СДОР.
Невоєнізовані формування ЦО комплектуються особовим складом і забезпе-чуються технікою з таким рахунком, щоб їх залучення до рятувальних і інших невідкладних робіт не порушувало виробничу діяльність об’єктів господарської діяльності.
Особу увагу при комплектуванні особовим складом сил ЦО, які призначенні для виконання задач з ліквідації наслідків хімічних небезпечних надзвичайних ситуацій, звертається на ретельний підбір командного і начальницького складу. Ці люди повинні мати не тільки високі організаторські здібності і вольові якості, але мати і високі спеціальні знання, а при можливості і досвід роботи з ліквідації хімічних надзвичайних ситуацій.
Невоєнізовані формування ЦО в залежності від підпорядкування приводяться в готовність за рішенням НЦО суб’єкта господарської діяльності (міста обласного підпорядкування, району, області, галузі). При цьому завчасно визначається : порядок їх оповіщення; місця і час збору особового складу формування; місця, терміни і порядок отримання транспорту і матеріальних засобів; райони зосеред-ження і маршрути висування і час прибуття в райони призначення; час і порядок перевірки готовності формувань ЦО.
Ступінь підготовки формувань визначається за підсумками виконання ними практичних завдань на навчаннях або за результатами їх дії при ліквідації наслідків хімічних надзвичайних ситуацій.
Відповідальність за підготовку формувань несуть начальники цивільної обо-рони об’єктів господарської діяльності. Основними задачами підготовки форму-вань ЦО є: підтримання їх в постійній готовності до виконання задач ЦО, освоєн-ня особовим складом техніки і приладів, що є на їх забезпеченні, прийомів і способів ліквідації наслідків хімічних небезпечних НС.
Успішне і своєчасне виконання задач, які стоять перед формуваннями ЦО, в значній мірі залежить від рівня підготовки їх командного і начальницького та особового складу.
Практичні, показні та інструкторські методичні навчання, групові вправи, семінари є основними методами навчання командного і начальницького складу. Закріплення і впровадження теоретичних знань і практичних навиків особовим складом формувань здійснюється на командних штабних навчаннях і тренуван-нях, тактичних спеціальних заняттях і навчаннях з формуваннями ЦО.
Командний і начальницький склад навчається, в основному, на об’єктах госпо-дарської діяльності при проведенні зборів і планових занять, а також проходить підготовку на міських і районних курсах цивільної оборони, а також самостійно.
Командири невоєнізованих формувань несуть відповідальність за підготовку і навчання особового складу формувань ЦО. Навчання включає підготовку за програмою підготовки сил ЦО, спеціальну і тактичну спеціальну підготовку.
При підготовці особового складу використовуються різні форми і методи навчання: вправи і тренування, групові навчання, виконання нормативів, змагання і огляди, а також тактичні спеціальні заняття і навчання.
Якість підготовки особового складу формувань ЦО значно залежить від наявності і стану навчальної матеріальної бази – навчальних містечок і натурних місць, обладнаних класів, спеціальних кабінетів, навчальних пунктів, макетів і приладів, наглядних посібників, літератури і навчального майна. Основу навча-льної матеріальної бази для практичного навчання формувань складають нав-чальні містечка, що створюються на великих хімічних небезпечних об’єктах, в містах і районах.
При створенні навчальної матеріальної бази для практичного навчання необ-хідно враховувати місцеві умови і характер можливих дій формувань цивільної оборони. Це дозволяє проводити їх підготовку найбільш цілеспрямовано і ефективно.
|