Виховна робота

2.2. Основні компоненти і закономірності виховання
У виховному процесі, незважаючи на його складність, можна виділити такі компоненти, як: виховання свідомості й ідейно-моральних переконань; виховання адекватних почуттів і мотивів; формування вольових якостей: стимуляція фізичного розвитку людини. Виховання свідомості і самосвідомості передбачає створення ідейних переконань, які стають рушійною силою для правильної поведінки людини. Ідейні переконання - це наукові погляди й установки, V доцільності і корисності яких людина не має сумнівів. Вони стають керівництвом для життєдіяльності. Сила ідейних переконань примушувала людей переборювати життєві труднощі, йти на втрати, навіть на смерть Чистота переконань визначає спрямованість і цільність особистості, її мужність і соціальну цінність. Виховання ідейних переконань - важка справа, вона залежить від багатьох факторів, а саме: від соціальної визначеності ідей, розуміння вихованцями кожної і них; від активно-позитивного відношення до знань, які дають нові ідеї; від усвідомлення істинності і важливості для кожного вихованця знані, та ідей, від готовності діяти відповідно до набутих знань, сформованих ідей Формування ідейно-моральної свідомості і переконаності проходить успішніше. коли вихователі серйозно ставляться до організації: вивчення психології людини і соціології суспільства: опанування соціального досвіду попередніх поколінь, трудової, навчальної, ігрової, громадсько-політичної діяльності учнів, Формування адекватних почуттів до різних явищ. подій, вчинків, людей - важливий елемент у вихованні особистості. Почуття формуються не тільки під час спеціально організованих заходів - демонстрації кінофільмів. живопису, слухання музики, концертів, але й в процесі органі вдаваного навчання. Опитування учнів 90-х років свідчать, що вони бажають, щоб кожний вчитель, який викладає біологію чи математику, географію чи фізику, був захоплений своїм предметом і свої власні почуття передавав би учням. Але. на жаль, ці сподівання не в кожній школі і не на кожному уроці виправдовуються. Сьогодні, коли учням не вистачає добрих і гарних почуттів, призначенням уроку має бути практичний показ краси людської думки, вищої естетики пошуку істини. І весь стиль поведінки і ставлення учителя до учнів повинен бути оптимістичним і мажорним. Відоме положення А.С.Макаренка про оптимістичну манеру спілкування з вихованцями є актуальним і в теперішній час. Суттєве значення у вихованні адекватних почуттів має ставлення до предмета, до навчально-виховної діяльності самого вчителя, тому що його ставлення об'єктивно залучає учнів до співробітництва, формує в них інтерес до навчання і бажання опановувати знаннями. Формування вольових якостей - важливий компонент процесу виховання. Воля - цс зосередженість психічної енергії на досягненні свідомо поставлених цілей. Воля розкривається у таких якостях учня. як наполегливість. рішучість, принциповість, сміливість, цілеспрямованість, мужність та ін. Вольові якості учня формуються більш успішно, коли він: І) якісно усвідомлює перспективну ціль і ближні навчальні завдання, 2) вміє перемагати внутрішні і зовнішні труднощі, фізичні й інтелектуальні; 3) вважає, що завдання для нього цілком посильні, інтересні; 4) виконує правила і норми поведінки постійно і наполегливо; 5) керується у своєї діяльності високоморальними мотивами, громадськими обов'язками. Стимуляція фізичного розвитку учнів повинна відбуватись постійно. кожного дня у вигляді не тільки уроків фізкультури, але й різноманітних спортивних і фізичних ігор як на великих перервах, гак і в позашкільний час Виховний процес має свої закономірності. Під закономірністю виховання розуміється об'єктивно існуючий зв'язок педагогічних, психологічних і соціологічних явищ і законів. Закономірності виховання визначаються загальними законами суспільного розвитку і закономірностями розвитку особистості ; урахуванням принципу природовідповідності. Отже важливими закономірностями виховання є: залежність виховання як особливої форми життєдіяльності людини від сукупності об’єктивних чинників соціального середовища: (єдність і взаємозв'язок виховання і розвитку особистості приведучої ролі виховання і самовиховання: гуманізм і організована корисна суспільству діяльність вихованців, високий рівень їх стосунків один з одним і з вихователями. Врахування цих та інших закономірностей забезпечує ефективність виховної роботи.
© 2004 Академия гражданской защиты Украины