|
Метод вправ є системою багаторазових повторювань, що ускладнюються, спеціальних дій і вчинків з метою формування особистих якостей, умінь і звичок правильної поведінки.
Педагогічна практика пропонує ряд вимог до використання вправ в процесі виховання, а саме:
усвідомлення вихованцем користі і потрібності виконання вправи;
повторення не тільки дій і вчинків, але й тих потреб і стимулів, які їх спричиняють,
відбір індивідуальних вправ для кожного вихованця;
адекватна і об'єктивна оцінка якості вихованця після виконання тих чи інших вправ.
К.Д. Ушинський вважав, що корисні звички укорінюються повторюванням певних дій і рухів до того часу, „поки в діянні почне відбиватися рефлекторна здібність нервової системи і поки в нервовій системі не встановиться схильність до цієї діяльності. Повторення одних і тих самих дій є, отже, необхідною умовою установлення звички [61,т.1,с388]
Виховні вправи відрізняються від навчальних вправ тим, що велика кількість їх зустрічаються в житті та побуті й виконуються дітьми в різноманітних ситуаціях непомітно для них самих. Непомітність, необов'язковість створює найкращі умови для виконання корисних моральних вправ і вчинків.
Щоб інтенсивно формувати у вихованців ввічливість, чесність, культуру поведінки, необхідно створювати такі умови, в яких вони мусили б проявляти ці якості або прагнули б їх проявити. А.С.Макаренко підкреслював, що в процесі виховання треба „створювати такий ланцюг вправ, ланцюг труднощів, які треба переборювати і завдяки яким виходить добра людина” [37. с, 373].
Успіх виконання залежить від систематичності вправ, від уміння вихователя послідовно збільшувати інтелектуальні, емоційні, фізичні труднощі, різноманітити й ускладнювати діяльність вихованця.
Педагогіка розрізняє декілька видів вправ: вправи в діяльності, режимі та спеціальні вправи.
Вправи в діяльності спрямовані на виховання звичок до праці, громадської корисної роботи, позитивного ставлення до члені» колективу та інших людей.
Режимні вправи привчають до дотримання встановленого для учнів режиму (В сім'ї, в школі, на виробництві); привчають керувати своїми бажаннями і діями, правильно використовувати робочий і вільний час.
Спеціальні вправи формують і закріплюють навички й уміння культурно поводитись, звички дотримуватись правил зовнішньої поведінки. Спеціальні вправи проводяться з метою ліквідації недоліків у поведінці учнів, таких, як недисциплінованість, неохайність, грубість тощо.
Важливим фактором використання виховних вправ є раціональне їх повторювання. Скільки треба викопати дій, щоб звільнити людину від негативної звички? 10, 20. 100, а може ще більше? Досвідчені педагоги кажуть: щоб змінити динамічний стереотип, треба послідовно і наполегливо виробляти умовно-рефлекторні зв'язки, які повинні відповідати новому типу поведінки. У кожного індивіда своя нервова система, свій механізм створення умовно-рефлекторних зв'язків, який потребує певного часу, терпіння вихователя і бажання вихованця.
|
|
|