МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ по застосуванню Кодексу України про адміністративні правопорушення в діяльності органів державного пожежного нагляду

1.1 Загальне поняття управління та його види

Адміністративне право як складова частина правової системи держави характеризується насамперед тим, що воно виступає регулятором особливої категорії суспільних відносин, а саме відносин, які складаються у сфері державного управління.

Сам термін “адміністративне” у перекладі з латинської означає “управління”. Тому словосполучення “адміністративне право” цілком закономірно можна трактувати як “управлінське право”.

Термін “управління” у буквальному розумінні означає діяльність з управління чимось. У довідковій літературі є кілька визначень сутності управління . Найчастіше його розуміють як:

  • діяльність, що спрямовує і регулює суспільні відносини;
  • сукупність приладів і механізмів, за допомогою яких приводять в рух машини; підрозділу в системі установи.

До основних компонентів управлінської системи належать:

  1. суб'єкт управління, тобто джерело керуючого впливу, - той, хто управляє, виконує функції управління і впливає на об'єкт з метою переведення його у новий стан;
  2. об'єкт управління, тобто те, на що спрямовано керуючий вплив суб'єкта, що функціонує під цим впливом;
  3. керуючий вплив, тобто комплекс цілеспрямованих і організуючих команд, заходів, прийомів, методів, за допомогою яких здійснюється вплив на об'єкт і досягаються реальні зміни у ньому;
  4. зворотні зв'язки, тобто інформація для суб'єкта про результативність керуючого впливу та зміни в об'єкті.

На підставі викладеного можна сформулювати універсальні, найбільш загальні, абстрактні (кібернетичні) визначення категорій “управління” та “універсальна система”.

У найбільш узагальненому вигляді управління – це діяльність суб'єкта, що дістає вияв у цілеспрямованому, організуючому впливі на об'єкт управління, здійснюваному з метою приведення останнього у бажаний для суб'єкта стан.Управлінська система - це єдине ціле, що існує і розвивається завдяки взаємодії його компонентів.

Виділяють три основні види управління:

· технократичне – управління технікою, механізмами, машинами;

· біологічне – управління живими організмами рослин і тварин;

· соціальне – управління людьми та їх колективами.

Потреба людей у співробітництві, спільній діяльності, спільній праці об'єктивно породжує потребу управління. Водночас ця потреба завжди виникає там, де існують будь-які варіанти спільної діяльності людей. Управління в даній ситуації являє собою засіб забезпечення спільної діяльності, умову її нормального функціонування.

Суспільство в цілому є результатом спільної діяльності людей, їх співробітництва. Більше того, в подібному розумінні суспільство- найвища форма спільної праці людей, а управління – атрибут суспільного життя.

Найсуттєвіші ознаки соціального управління:

  1. соціальне управління завжди наявне там, де виникає спільна діяльність людей;
  2. його головне призначення полягає у здійснені регулюючого впливу на поведінку учасників спільної діяльності;
  3. функції соціального управління ( координація, узгодження, планування, контроль, нагляд, примус) реалізуються в рамках суспільних відносин;
  4. соціальне управління є різновидом людської діяльності.

На підставі цих ознак можна сформулювати визначення соціального управління.

Соціальне управління – це вид вольової діяльності, вираженої у цілеспрямованому й організуючому впливі, здійснюваному з метою забезпечення узгодженості й впорядкованості спільних дій людей та їх колективів в інтересах ефективного розв'язання завдань, що стоять перед ними.

© 2004 Академя гражданской защиты Украины