Особа, що зробила адміністративне правопорушення, звільняється від адміністративної відповідальності з передачею матеріалів на розгляд товариського суду, громадської організації чи трудового колективу, якщо з урахуванням характеру здійсненого правопорушення й особистості правопорушника до нього доцільно застосувати захід суспільного впливу (ст. 21 КУАП).У тих випадках, коли матеріали про здійснене правопорушення передаються на розгляд товариського суду для застосування заходів суспільного впливу, орган адміністративної юрисдикції повинен переконатися в наявності, принаймні, трьох умов:
- по-перше, у тім, що юридичний факт порушення конкретної норми Особливої частини КУАП зафіксований протоколом про адміністративну провину;
- по-друге, що встановлено участь правопорушника в здійсненні цієї провини;
- по-третє, що є його щире розкаяння і наявність реальних можливостей виправлення правопорушника за допомогою заходів суспільного впливу. Причому звільнення особи від адміністративної відповідальності з передачею матеріалів на розгляд товариського суду є правом, а не обов’язком органу (посадової особи), що здійснює функції адміністративної юрисдикції.
Не можуть бути передані в товариський суд справи про здійснення правопорушень особами, у відношенні яких орган адміністративної юрисдикції має відомості, що підтверджують їхнє стійке антигромадське орієнтування (повторність здійснення правопорушення, зловмисність і т.п.), а також справи про правопорушення осіб, що у силу свого психічного стану не можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності.
Розглянувши передану йому справу про адміністративне правопорушення, товариський суд може накласти на винного штраф або обмежитися публічним розглядом справи без застосування до порушника заходів суспільного впливу, якщо останній щиросердно покається, принесе публічні вибачення колективу, добровільно відшкодує заподіяний збиток. При цьому під заходами суспільного впливу варто розуміти не тільки заходи, передбачені в Положенні про товариські суди, але і рішення загальних зборів трудового колективу, прийняте після обговорення поводження правопорушника в тих випадках, коли товариський суд розглядав справу про порушення трудової дисципліни.
Заходи суспільного впливу, застосовувані товариським судом, не розглядаються як обставина, що обтяжує адміністративну відповідальність при повторному протягом року здійсненні однорідного правопорушення, за яке особу в перший раз не було піддано адміністративному стягненню (див.п.2 ст. 35 КУАП).