|
Вчення про склад правопорушення займає одне з центральних місць в адміністративно-правовій науці і має велике практичне значення. По-перше, воно сприяє виявленню найбільш істотних ознак антигромадських діянь, їхньому розмежуванню і встановленню справедливих санкцій; по-друге, допомагає правовим органам правильно кваліфікувати правопорушення й обирати адекватні їм заходи впливу; по-третє, дозволяє зрозуміти закон, допомагає навчанню юристів і правовому вихованню громадян.
Адміністративне правопорушення – це конкретне діяння (факт, явище, подія), що відбулося (мало місце) у реальній дійсності.
Склад адміністративного правопорушення – це абстрактний опис діяння (події, факту, явища). Такий опис являє собою фіксацію в законі найбільш типових, таких, що частіше за все зустрічаються, характерних ознак проступку. Це опис ще не скоєного, а тільки предбачуваного або можливого діяння.
Таким чином, під складом адміністративного правопорушення розуміється встановлена адміністративним законодавством сукупність об’єктивних і суб’єктивних ознак, за наявності яких діяння вважається адміністративним правопорушенням.
Види складів адміністративних правопорушень. Вивчення складів адміністративних правопорушень неможливе без класифікації, без виділення однопорядкових груп, які прийнято називати "видами". Найбільш вдалими рекомендуються такі класифікації:
- Залежно від ступеня суспільної небезпеки виділяють склади основні і кваліфіковані.
- Залежно від характеру шкоди їх поділяють на метеріальні і формальні.
- Залежно від суб’єкта проступку – на особисті і службові (посадові).
- Залежно від структури склади можуть бути однозначними й альтернативними.
- За особливостями конструкції вони поділяються на описові і бланкетні (відсильні).
Коротко зупинимося на характеристиці кожного з перелічених видів складів адміністративних правопорушень.1.Основні і кваліфікаційні склади. Визнаючи те або інше діяння адміністративним правопорушенням і встановлюючи за його вчинення санкцію, законодавець враховує, що ступінь суспільної небезпеки однотипних проступків може бути різний.
2. Матеріальні і формальні склади. До матеріальних належать склади, у яких:
а) міститься така ознака, як настання шкідливих матеріальних наслідків антигромадського діяння. Наприклад, знищення лісу в результаті підпалу (ст.77);
б) описується дія, що обов’язково спричиняє шкідливі наслідки, хоча останні законом і не названі: завідомо неправдивий виклик аварійних служб (ст.183).
До формальних (термін умовний) відносять склади, в яких немає ознаки настання шкідливих матеріальних наслідків.3. Особисті і службові склади. Склади адміністративних правопорушень поділяються на особисті і службові (посадові) залежно від того, хто є суб’єктом проступку – просто громадянин чи посадова особа (статті 86, 93, 96, 201). Для посадового проступку характерно, що протиправне діяння повинно бути скоєне через дію по службі. Посадові особи, зазначено в ст.14 КУАП, підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв’язані з недодержанням установлених правил, забезпечення виконання яких входить до їхніх службових обов’язків.4. Однозначні й альтернативні склади. Велике практичне значення має поділ складів на однозначні й альтернативні. Перших – більшість. У цих складах чітко й однозначно вказується ознака правопорушення. У альтернативних складах називаються кілька (два або більше) варіантів ознак.5. Описові та бланкетні (відсильні). Описові склади цілком розкривають зміст і суть діяння, що визнається адміністративним правопорушенням. Наприклад, дрібне хуліганство (ст.173), розпиття спиртних напоїв на виробництві (ст.179), завідомо неправдивий виклик спеціальних служб (ст.183). Бланкетні склади вказують на те, що ознаки проступку містяться в окремо встановлених нормах і правилах, наприклад, порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки (ст. 175).
Структура складу адміністративного правопорушення. Будь-яка поведінка, зокрема й протиправна, це результат взаємодії людської свідомості (уявлень про навколишній світ і внутрішнього ставлення до подій, які тут відбуваються) і людських діянь (учинків), що спрямовані на зовнішні об’єкти (навколишне середовище і суспільство). Отже, поведінка - це взаємозв’язок і взаємозалежність суб’єктивного (свідомості) і об’єктивного (вчинка, діяння). Виходячи з цього, у будь-якій поведінці, у тому числі й протиправній (правопорушенні), виділяють чотири чинники, які її утворюють: об’єкт, об’єктивний бік, суб’єкт, суб’єктивний бік. У зв’язку з цим і склад проступку конструюють як сукупність чотирьох аналогічних елементів.1. Об’єкт – це те, на що спрямоване посягання. Об’єктом адміністративного проступку, як і будь-якого правопорушення, є суспільні відносини. Визначені діяння тому і називаються антигромадськими і забороняються, що заподіюють шкоду існуючим суспільним відносинам. Визнання останніх об’єктом правопорушення допомагає розкрити соціальну суть адміністративного проступку, моральний характер адміністративної відповідальності.2. Об’єктивна сторона адміністративного правопорушення. Об’єктивна сторона складу проступку – це зовнішній прояв суспільно небезпечного посягання на об’єкт, що перебуває під охороною адміністративно-правових санкцій. Відповідно до цього об’єктивну сторону складу адміністративного правопорушення утворюють ознаки, що характеризують зовнішні прояви проступку. Тобто це система передбачених нормою адміністративного права ознак, які характеризують зовнішню сторону правопорушення.3. Суб’єкт адміністративного правопорушення. Чинне адміністративне законодавство не дає узагальненого визначення суб’єкта адміністративного правопорушення і такого терміну не вживає. Аналіз відповідних статей КУАП дозволяє зробити висновок, що ним є осудна особа, що досягла певного віку і виконала описаний у законі склад адміністративного проступку. Таким чином, суб’єктом адміністративного правопорушення є той, хто його вчинив.
У Кодексі України про адміністративні правопорушення не вживається термін “фізична особа”. Використовується тільки термін “особа”. Дана обставина дає змогу висунути припущення про те, що суб’єктом адміністративного правопорушення може бути і юридична особа.4. Суб’єктивна сторона адміністративного правопорушення. Адміністративним правом визнається, що суб’єктивна сторона, як одна з обов’язкових ознак складу полягає в психічному ставленні суб’єкта до вчиненого антигромадського діяння.
Психічна діяльність людини - єдиний і в той же час різноманітний за змістом процес, що містить емоції, мотиви, свідомість, волю. Проте основною ознакою, ядром суб’єктивної сторони складу є провина. Встановлення провини є головним завданням аналізу суб’єктивної сторони адміністративного правопорушення.
Під провиною правопорушника варто розуміти негативне психічне ставлення до інтересів суспільства і конкретних громадян. Такий стан свідомості засуджується державою і суспільством.
Провина - поняття родове, воно охоплює дві можливі форми стану психіки, що засуджується, - намір і необережність. Тільки навмисне або необережне ставлення до своєї протиправної поведінки може засуджуватися державою, тільки в цих двох формах може існувати провина.
Адміністративне правопорушення (ст. 10 КУАП) визначається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.
У ст. 11 КУАП дано визначення адміністративно-правової необережності: адміністративне правопорушення визначається вчиненим з необережності, коли особа, яка його вчинила, передбачала можливість настання шкідливих наслідків своєї дії чи бездіяльності, але легковажно розраховувала на їх відвернення або не передбачала можливості настання таких наслідків, хоч повинна була і могла їх передбачити. Необережність може виступати як необачність, самовпевненість, недбалість, нерозважливість, необдуманість тощо.
|