МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ по застосуванню Кодексу України про адміністративні правопорушення в діяльності органів державного пожежного нагляду

2.23 Накладення адміністративних стягнень при здійсненні декількох адміністративних правопорушень

При здійсненні однією особою двох чи більше адміністративних правопорушень адміністративне стягнення накладається за кожне правопорушення окремо.

Якщо особа зробила кілька адміністративних правопорушень, справи про які одночасно розглядаються тим самим органом (посадовою особою), стягнення накладається в межах санкції, установленої за більш серйозне порушення з числа вчинених. До основного стягнення в цьому випадку може бути приєднане одне з додаткових стягнень, передбачених статтями про відповідальність за кожне із вчинених правопорушень (ст. 36 КУАП).Стаття регулює накладення адміністративних стягнень за наявності складної ситуації, коли одна особа зробила дві чи більше різнорідних адміністративних провин, що кваліфікуються за різними статтями Кодексу про адміністративні правопорушення, тобто при сукупності адміністративних провин. Вона застосовується за наявності наступних загальних умов:

а) здійснення особою двох чи більше адміністративних провин;

б) відповідність кожної з провин кваліфікуючим ознакам окремої статті особливої частини КУАП;

в) наявність не минулих давніх термінів для залучення особи до адміністративної відповідальності за кожним з правопорушень;

г) відсутність накладених стягнень за кожну з осудних правопорушнику адміністративних провин.

При накладенні стягнень за сукупністю адміністративних провин, насамперед, варто з’ясувати, чи є вчинене одним правопорушенням або має місце кілька адміністративних провин. При цьому важливо установити, чи утворюють послідовно вчинені протиправні дії окремі, самостійні склади адміністративних провин чи їхня сукупність — є єдине триваюче, що продовжується, або повторно чинене правопорушення.

Триваюче правопорушення виражається в тривалому невиконанні обов’язків, за недотримання яких встановлена адміністративна відповідальність.

Провина, що продовжується, складається з ряду подібних за спрямованістю і змістом дій, що у сукупності утворюють єдине правопорушення. До адміністративних провин, що продовжуються, відноситься, наприклад, кількаразове порушення посадовими особами підприємств і організацій розпоряджень органів, що здійснюють державний контроль в області охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної і ядерної безпеки.

Нарешті, повторність провини — це здійснення особою двох чи більш однорідних правопорушень, що перетворюють даний вид провини з простого в кваліфікований, за здійснення якого встановлена підвищена адміністративна відповідальність.

Накладення адміністративних стягнень за сукупністю адміністративних провин істотно відрізняється від накладення стягнень при повторності здійснення однорідного правопорушення або у випадку триваючих провин, чи провин, що продовжуються. Ця відмінність полягає в тому, що стягнення призначається особі за кожне з декількох зроблених правопорушень, передбачених окремими статтями особливої частини КУАП, тоді як повторність є кваліфікуючою ознакою однорідної за змістом провини, а триваючі провини, що продовжуються, охоплюються кожним відповідним складом, передбаченим однією конкретною статтею особливої частини КУАП. Таким чином, основне правило застосування адміністративних стягнень за здійснення однією особою декількох адміністративних провин полягає в тім, що стягнення накладається за кожне правопорушення окремо.

На відміну від карного законодавства, Кодекс про адміністративні правопорушення не передбачає можливості додавання стягнень, призначених на кілька правопорушень. Саме тому стягнення за правилами ст. 36 накладається диференційовано за кожне правопорушення окремо, за винятком випадків, коли справи про здійснення однією особою декількох адміністративних провин розглядаються тим самим органом (посадовою особою).

В останньому випадку ч. 2 ст. 36 КУАП передбачає правило, відповідно до якого особі, що здійснила кілька правопорушень, справи про які одночасно розглядаються тим самим органом (посадовою особою), стягнення накладається в межах санкції, установленої за більш серйозне правопорушення. Більш серйозним при цьому визнається правопорушення, за яке встановлений більш суворий захід адміністративного стягнення.

У будь-якому випадку при накладенні стягнень за правилами ст. 36 КУАП юрисдикційний орган повинен переконатися, що за кожною зі учинених особою адміністративних провин не минув термін давнини для залучення до адміністративної відповідальності і особа не піддавалася адміністративному стягненню ні за одне з осудних їй в провину правопорушень. У противному випадку відповідальність за сукупністю адміністративних провин не застосовується.

© 2004 Академя гражданской защиты Украины