Державні органи, громадські організації, трудові колективи розробляють і здійснюють заходи, спрямовані на попередження адміністративних правопорушень, виявлення й усунення причин і умов, що сприяють їх здійсненню, на виховання громадян у дусі високої свідомості і дисципліни, строгого дотримання радянських законів.
Ради народних депутатів, забезпечуючи відповідно до Конституції України дотримання законів, охорону державного і суспільного порядку, прав громадян, координують на своїй території роботу всіх державних і суспільних органів з попередження адміністративних правопорушень, керують діяльністю органів внутрішніх справ, адміністративних комісій і інших підзвітних їм органів, покликаних вести боротьбу з адміністративними правопорушеннями (ст. 6 КУАП).Виходячи з загального змісту статті, усі державні органи України покликані в межах своїх повноважень забезпечувати дотримання законності, здійснювати заходи щодо попередження адміністративних та інших правопорушень, виявлення й усунення причин і умов, що сприяють здійсненню цих правопорушень, а також сприяти вихованню у громадян поваги до закону, підвищенню їхньої правової культури.
У відповідності зі ст. 106 Конституції України, широкими контрольними повноваженнями в сфері виконавчої влади наділений Президент. Він визначає основні напрямки внутрішньої і зовнішньої політики держави, перетворення в життя якої покладається на органи виконавчої влади, призначає за узгодженням з Верховною Радою Прем’єр-міністра України, припиняє його повноваження і приймає рішення про його відставку, формує за представленням Прем’єр-міністра Кабінет Міністрів України, скасовує акти Кабінету Міністрів України й акти Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, підписує закони, прийняті Верховною Радою України, має право вето щодо законів, прийнятих Верховною Радою. На підставі й у виконанні Конституції і законів України Президент видає укази і розпорядження, що є обов’язковими на території України.
Згідно ст. 116 Конституції, значними контрольними повноваженнями володіє також Кабінет Міністрів України. Здійснюючи практичну реалізацію внутрішньої і зовнішньої політики держави, виконання вимог Конституції і законів України, Кабінет Міністрів вживає необхідних заходві щодо координації і напрямку діяльності міністерств та інших органів державної і виконавчої влади, вживає заходи із забезпечення прав і свобод особи і громадянина.
Міністерства, державні комітети, відомства й інші органи виконавчої влади забезпечують дотримання законності в підвідомчих їм галузях і сферах державного управління.
Міністерство внутрішніх справ забезпечує дотримання суспільного порядку і суспільної безпеки, здійснює заходи щодо попередження і припинення адміністративних правопорушень і злочинів.
До спеціальних органів, основною діяльністю яких є забезпечення законності і профілактики адміністративних і інших правопорушень, відносяться також наглядові органи: Державна ветеринарна служба, Держпожежнагляд, Державна автомобільна інспекція, Держмісттехнагляд і ін.
Усі ці органи, по-перше, користуються правом розробляти правила і норми, виконання яких вони контролюють; по-друге, усім їм надані повноваження: вимагати й одержувати матеріали (документи) від піднаглядних об’єктів, органів, установ, підприємств, організацій, посадових осіб і громадян, проводити обстеження на місцях, давати обов’язкові розпорядження і вказівки, здійснювати дозвільні повноваження (пуск, введення в експлуатацію об’єкта, видача номерних знаків, дозволу на перевезення вантажів і т.п.), підготовляти і видавати експертні висновки (пожежнагляд, архітектурно-будівельний контроль), мати свого представника в комісії, що проводить прийняття об’єкта в експлуатацію, розслідує причини аварії і т.п., застосовувати відповідні примусові заходи (припиняти роботи, накладати штрафи й ін.).
Важливі контрольні функції, що забезпечують дотримання законності, покликані здійснювати також органи місцевого самоврядування. Відповідно до Конституції України (ст.140) і Закону України від 21 травня 1997р. (ВВР.— 1997.— №24.— Ст.170), контрольними повноваженнями наділені Ради всіх рівнів та їхні виконавчі органи (виконавчі комітети), сільських, селищних, міських, районних у містах Рад. Виконавчі комітети обласних і районних Рад таких повноважень не мають (ст.58 Закону). Обласні і районні Ради здійснюють контроль у сфері державного управління шляхом розгляду запитів депутатів і прийняття рішень по них, затвердження програм соціально-економічного і культурного розвитку відповідних областей і районів, а також цільових програм з інших питань і заслуховування звітів про їхнє виконання.
Для здійснення контролю по конкретних напрямках діяльності обласні і районні Ради, згідно ст.48 Закону, створюють тимчасові контрольні комісії.
У сучасних умовах з урахуванням підвищення соціальної активності широких мас населення важливе значення для забезпечення законності в управлінні мають також різні об’єднання громадян, що створюються для захисту загальних інтересів і досягнення загальних цілей.