МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ по застосуванню Кодексу України про адміністративні правопорушення в діяльності органів державного пожежного нагляду

2.6 Відповідальність посадових осіб

Посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з недотриманням установлених правил у сфері охорони порядку управління, державного і суспільного порядку, природи, здоров’я населення й інших правил, забезпечення виконання яких входить у їхні службові обов’язки.Під посадовими особами у відповідних статтях КУАП визнаються працівники, що знаходяться на державній чи суспільній службі і посаді, що займають, зв’язані зі здійсненням організаційно-владних, адміністративно-управлінських функцій, унаслідок яких виникають визначені правові наслідки для осіб і організацій, яким вони адресовані. Щоб визначити коло цих осіб, необхідно звернутися до аналізу діючого законодавства, що визначає правовий статус працівників Державного апарата управління, адміністрацій державних установ і підприємств, також органів управління (адміністрацій), громадських організацій (об’єднань). Ретельний аналіз цього законодавства свідчить про те, що термін “посадова особа” застосовується до всіх працівників, що наділені хоча б деякими управлінськими і розпорядницькими повноваженнями щодо організації роботи інших осіб. Це можуть бути функції щодо управління трудовим колективом у повному обсязі, з організації праці і виробництва в конкретному підрозділі підприємства чи фірми, по контролю і перевірці виконання яких-небудь рішень або актів, прийом, звільнення і переведення на іншу роботу співробітників відповідної організації, застосування заходів чи заохочення стягнення і т.п. Усі ці функції мають одну загальну рису: у них реалізуються владні повноваження в процесі здійснення соціального управління в широкому розумінні цього слова. Причому реалізація цих повноважень надається: у формі видання визначених владних розпоряджень (актів управління), спрямованих на організацію роботи і поводження інших осіб. У процесі виконання таких владних розпоряджень (актів) між керівником (посадовою особою) і підлеглим (адресатом розпорядження) установлюється визначений правовий зв’язок, що обумовлює виникнення відповідних правових наслідків - прав і обов’язків працівників-виконавців, зобов’язаних виконати розпорядження посадових осіб. Іншими словами, посадові особи виступають як організатори повсякденної роботи службового персоналу й інших працівників різних державних і суспільних органів, установ, підприємств і організацій. Вони розпоряджаються значними матеріальними, фінансовими та трудовими ресурсами, здійснюють важливі організаційно-управлінські функції, і саме в силу цього наділяються владними повноваженнями і несуть підвищену відповідальність за результати своєї службової діяльності.

У залежності від конкретного змісту управлінських функцій і характеру повноважень посадових осіб, серед них можна виділити: керівників, відповідальних (провідні) фахівців і представників адміністративної влади.

Керівники — це посадові особи, основний зміст роботи яких полягає в тім, щоб направляти і управляти роботою безпосередньо підлеглих їм працівників: фахівців, виконавців, представників допоміжно – технічного персоналу і т.п. Правовою основою службової діяльності керівників є положення про відповідні органи, їхні структурні підрозділи і посадові інструкції.

На відміну від керівників, відповідальні (провідні) фахівці здійснюють управління не цілісними об’єктами чи їх структурними підрозділами, а виконанням визначених специфічних функцій (наприклад, інженерно-технічне забезпечення виробництва, кадрове забезпечення, планово-фінансова діяльність і т.п.). Головне в змісті діяльності цієї категорії посадових осіб полягає в тім, що вони від імені і за дорученням відповідних органів управління чи установ, підприємств особисто керують здійсненням спеціальних функцій і готують проекти управлінських рішень по цих функціях або самі, у межах наданих їм повноважень, і за дорученням керівників приймають такі рішення.

Нарешті, ще однією специфічною категорією посадових осіб є представники адміністративної влади. Основною відмітною рисою, що виділяє їх з числа інших посадових осіб, є те, що вони мають право постійно чи тимчасово приймати рішення чи давати розпорядження у відношенні осіб, що не знаходяться у службовому підпорядкуванні у них. До числа таких посадових осіб можуть бути віднесені, зокрема, працівники міліції, прокуратури, оперативний склад служби безпеки, представники різних контрольно-наглядових органів, державних інспекцій і т.п.

За здійснення адміністративних провин, не зв’язаних з виконанням службових обов’язків, посадові особи несуть адміністративну відповідальність на загальних підставах. При цьому порядок накладення адміністративних стягнень на посадових осіб не відрізняється від загального порядку їхнього накладення, застосовуваного до усіх фізичних осіб.

© 2004 Академя гражданской защиты Украины