|
Органи державного пожежного нагляду розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням установлених законодавством вимог пожежної безпеки, невиконанням розпоряджень і постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду (статті 120, 175, 1888).
Від імені органів державного пожежного нагляду розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право:
- головні державні інспектори пожежного нагляду центрального і територіального органів державного пожежного нагляду і їхніх заступників — штраф на громадян до семи неоподатковуваних податком мінімумів доходів громадян і на посадових осіб— до десяти неоподатковуваних податком мінімумів доходів громадян;
- головні державні інспектори пожежного нагляду місцевих органів державного пожежного нагляду, державні інспектори пожежного нагляду центрального і територіального органів державного пожежного нагляду — штраф на громадян до шести неоподатковуваних податком мінімумів доходів громадян і на посадових осіб— до восьми неоподатковуваних податком мінімумів доходів громадян;
- державні інспектори пожежного нагляду— штраф на громадян до чотирьох неоподатковуваних податком мінімумів доходів громадян і на посадових осіб— до восьми неоподатковуваних податком мінімумів доходів громадян (ст. 223 КУАП).
Правові основи державного пожежного нагляду в Україні, закріплені Законом України “Про пожежну безпеку” від 17 грудня 1993р. №3745-ХП. У відповідності до ст. 15 зазначеного закону пожежна охорона підрозділяється на державну, відомчу, сільську і добровільну.
Державна пожежна охорона (ДПО) створюється з метою захисту життя і здоров’я громадян, приватної, колективної і державної власності від пожеж, підтримки належного рівня пожежної безпеки на об’єктах і в населених пунктах. Державна пожежна охорона входить у систему Міністерства внутрішніх справ України.
Державна пожежна охорона складається з Головного управління ДПО МВС, управлінь (відділів) Державної пожежної охорони ДУВС у Криму МВС України, ДУВС м. Києва і Київської області, УВС областей і м.Севастополя, відділів і відділень, загонів і пожежних частин, допоміжних служб, пожежно-технічних навчальних закладів і науково-дослідних заснувань системи МВС.
Державна пожежна охорона є одночасно складовою частиною державної системи цивільної оборони і в рамках своєї компетенції вирішує задачі мобілізаційної підготовки.
Державний пожежний нагляд здійснюють Головне управління Державної пожежної охорони МВС (центральний орган держпожежнагляду), управління (відділи) ДПО ГУВД у Криму МВС України, ДУВС м.Києва і Київської області, УВС областей і м.Севастополя (територіальні органи держпожежнагляду) відділи, підлеглі безпосередньо Головному управлінню Державної пожежної охорони МВС, загони і частини Державної пожежної охорони (місцеві органи держпожежнагляду).
Держпожежнагляд очолює начальник Головного управління Державної пожежної охорони МВС, що за посадою є головним державним інспектором України з пожежного нагляду, а його заступники — заступниками головного державного інспектора України з пожежного нагляду. Начальники територіальних органів держпожнагляду за посадою є головними державними інспекторами з пожежного нагляду відповідно Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, а їхні заступники — заступниками цих головних державних інспекторів з пожежного нагляду. Начальники відділів (відділень), загонів і частин державної пожежної охорони міст, селищ міського типу, районів, районів у містах є головними державними інспекторами з пожежного нагляду відповідно міст, селищ міського типу, районів, районів у містах. Інші посадові особи органів державного пожежного нагляду, що здійснюють контроль за дотриманням вимог пожежної безпеки, є державними інспекторами з пожежного нагляду.
Основними задачами держпожнагляду є: встановлення і контроль за забезпеченням уніфікації вимог державних стандартів, норм і правил в області пожежної безпеки; здійснення контролю за дотриманням вимог пожежної безпеки під час проектування, будівництва, реконструкції, технічного переоснащення й експлуатації будівель, споруджень та інших об’єктів незалежно від форм власності і видів діяльності, розробка і виготовлення пожежонебезпечних пристроїв, устаткування, іншої продукції, речовин і матеріалів; виявлення і контроль за усуненням причин і умов, що сприяють виникненню і розповсюдженню пожежі, створенню у випадку пожежі загрози життю і здоров’ю людей, знищенню чи ушкодженню майна, а також перешкоджають своєчасній ліквідації пожеж і порятунку людей; розробка заходів профілактики пожеж.
Посадові особи держпожежнагляду мають право проводити в будь-який час у присутності власника чи його представника технічні, пожежно-технічні обстеження і перевірки підприємств, установ, організацій, будівель, споруджень, новобудов і інших підконтрольних об’єктів незалежно від форм власності, одержувати від власника необхідні пояснення, матеріали й інформацію, залучати фахівців інших організацій для участі в проведенні таких обстежень і перевірок, а також для проведення незалежної експертизи, застосовувати штрафні санкції до підприємств, установ і організацій у випадку порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, невиконання розпоряджень посадових осіб органів державного пожежного нагляду.
Посадові особи органів пожежного нагляду мають право притягати до адміністративної відповідальності посадових осіб, інших працівників підприємств, установ, організацій, громадян, винних у порушенні вимог пожежної безпеки, встановлених актами законодавства й інших нормативних актів (стандартами, нормами, правилами, положеннями, інструкціями і т.п.), невиконанні розпоряджень, постанов органів держпожежнагляду, використанні пожежної техніки і засобів гасіння пожеж не за призначенням, у розмірах, установлених статтею. Органи відомчої, сільської пожежної охорони такими повноваженнями не володіють, але мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення, з наступним направленням на розгляд органам державного пожежного нагляду.
|