МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ по застосуванню Кодексу України про адміністративні правопорушення в діяльності органів державного пожежного нагляду

3.6 Пропозиції про усунення причин і умов, що сприяли здійс-ненню адміністративних правопорушень

Орган (посадова особа), що розглядає справу, установивши причини й умови, що сприяли здійсненню адміністративного правопорушення, вносить у відповідний державний орган, громадську організацію чи посадовій особі пропозиції про вживання заходів для встановлення цих причин і умов. Про вжиті заходи протягом місяця з дня надходження пропозиції повинно бути повідомлено органу (посадовій особі), що вніс пропозицію (ст. 282 КУАП).Стаття 6 Кодексу встановлює, що державні органи, громадські організації, трудові колективи розробляють і здійснюють заходи, спрямовані на попередження адміністративних правопорушень, виявлення й усунення причин і умов, що сприяють їх здійсненню, на виховання громадян у дусі високої свідомості і дисципліни, точного дотримання законів.

Задачі, поставлені ст. 6 КУАП, органи (посадові особи), що розглядають справи про адміністративні провини, вирішують різними шляхами. По-перше, цей загальнопрофілактичний вплив самого ведення справи — відкритий розгляд справи, справедлива й обґрунтована постанова про накладення стягнення, доведення до відому громадськості, адміністрації підприємств, установ, організацій про здійснення членом їхнього колективу провини; по-друге, це заходи спеціальної профілактики, тобто заходи, спрямовані безпосередньо на нейтралізацію, блокування, викорінювання причин і умов, що сприяють здійсненню провин.

Саме друга група заходів розглядається у статті. Вони здійснюються за допомогою внесення пропозицій про усунення причин і умов, що сприяли здійсненню провин. Є два види пропозицій — пропозиція на основі узагальнення, аналізу й оцінки розгляду визначеної категорії справ або справ про провини, вчинених особами, зв’язаними трудовими (іншими відносинами) з якимось визначеним підприємством (установою, організацією і т.д.); і пропозиція за конкретною справою.

У коментарі до ст. 280 зверталася увага на необхідність розмежування причин, що формують протиправні потреби, інтереси особистості, і причини найближчі (безпосередні), як підстави прояву цих потреб життєвої ситуації. Протиправні потреби і ціннісні орієнтації особистості формуються протягом багатьох років під впливом усіляких факторів. Тому навряд чи орган (громадська організація), куди вноситься пропозиція, у стані виправити деформацію особистості. Цю пропозицію варто вносити для усунення найближчих (безпосередніх) причин провини й усунення умов, що сприяють її здійсненню.

Пропозиції повинні відповідати вимогам:

а) законності, тобто пропоновані заходи повинні відповідати закону, їхнє застосування не може обмежувати права і законні інтереси громадян;

б) обґрунтованості, тобто відповідності пропонованих заходів фактичній наявності ситуацій, що викликають адміністративні провини;

в) реальності, тобто наявності економічних, матеріальних, фінансових, людських та інших ресурсів для фактичного здійснення заходів, що рекомендуються.

Законодавець передбачає, що про вжиті заходи протягом місяця з дня надходження пропозиції повинно бути повідомлено органу (посадовій особі), що вніс пропозицію. Однак яких-небудь заходів впливу при невиконанні зазначеної вимоги не передбачено.

Відповідно до Настанови з організації роботи органів державного пожежного нагляду, у випадку виявлення на об’єкті порушень правил пожежної безпеки й умов, що можуть призвести до виникнення пожежі, керівнику підприємства (установи, організації) вручається розпорядження з попередженням про можливе припинення експлуатації об’єкта при неприйнятті термінових заходів для усунення виявлених порушень.

При порушенні правил пожежної безпеки на підприємстві, в установі, організації, що створює безпосередню погрозу виникнення пожежі, інспектори пожежного нагляду вправі призупинити частково чи цілком роботу підприємства (окремого виробництва), заборонити експлуатацію будинку, спорудження.

Державні інспектори з пожежного нагляду мають право заборонити експлуатацію окремого приміщення, призупинити роботу виробничої ділянки чи агрегату, якщо це не призодить до припинення функціонування підприємства (окремого виробництва) у цілому.

Пропозиція складається з двох частин — основної, у якій містяться рекомендації з усунення причин і умов, що призвели до провини, і корінця, якій містить адресат пропозицій, короткий зміст пропозицій, оцінки про одержання повідомлення про вжиті заходи з усунення причин і умов, посаду, найменування органу, звання, прізвище, ім’я, по батькові особи, що заповнила корінець, і підпис особи, що відправила пропозицію.

© 2004 Академя гражданской защиты Украины